Wyrok NSA z dnia 12 maja 2023 r., sygn. III OSK 2172/21
Policja
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 12 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 września 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 509/19 w sprawie ze skargi J. P. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 stycznia 2019 r., nr 49/kadr/19 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 6 września 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 509/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi J. P., uchylił decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 11 stycznia 2019 r., nr 49/kadr/19, w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Decyzją z 11 stycznia 2019 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji odmówił wyłączenia stosowania wobec J. P. art. 15c, art. 22a i art. 24a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2018 r. poz. 132, ze zm.; dalej "ustawa zaopatrzeniowa").
W uzasadnieniu podniósł, że wnioskiem z 15 czerwca 2017 r. skarżący wystąpił do organu o zastosowanie wobec niego art. 8a ustawy o zaopatrzeniu i wskazał, iż po zakończeniu zasadniczej służby wojskowej, którą odbył w ramach służby w Wojskach Ochrony Pogranicza w [...], został skierowany do Granicznej Placówki Kontrolnej Ruchu Kolejowego w [...], która, jak się później okazało, została uznana za komórkę aparatu władzy państwa totalitarnego. Zdaniem skarżącego ten krótkotrwały epizod związany ze służbą w Zwiadzie WOP nie był ani zamierzony, ani świadomy. Wskazał, że z uwagi na niezadowolenie z panującej sytuacji w jednostce, starał się o zwolnienie z Wojsk Ochrony Pogranicza. Został zwolniony dyscyplinarnie, a po wydaleniu z wojska nie mógł zatrudnić się w jakiejkolwiek służbie publicznej. Dopiero w 1993 r., w nowych realiach politycznych, ww. został przyjęty do służby w Straży Granicznej. W czasie ponad 12-letniej służby wnioskodawca zajmował wiele stanowisk, m.in. szefa kompanii szkolnych, był nagradzany oraz awansowany. Na emeryturę odszedł w 2006 r. ze względów zdrowotnych.