Wyrok NSA z dnia 18 maja 2023 r., sygn. III OSK 2265/21
Policja
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant starszy asystent sędziego Katarzyna Tomiło-Nawrocka po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 września 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 164/19 w sprawie ze skargi M. L. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 listopada 2018 r., nr 1168/kadr/18 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz M. L. kwotę 737 (siedemset trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 19 września 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 164/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M. L. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 19 listopada 2018 r., nr 1168/kadr/18,
w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
M. L. wystąpiła do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zastosowanie wobec niej art. 8a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2016 r., poz. 708, ze. zm.; zwanej dalej "ustawą zaopatrzeniową"). Podniosła, że pełniąc służbę od 1986 r. do 31 lipca 1990 r., nie sprawowała żadnych funkcji związanych: "z przestępczą działalnością przeciwko obywatelom i przeciwko Państwu Polskiemu". Dodała, że nie popierała działań Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, nie działała też w opozycji. Podejmowane czynności służbowe nie miały charakteru rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania i manipulowania opozycją. W trakcie służby nie naruszała godności obywateli, nie wykorzystywała uprawnień do celów pozasłużbowych. Przejście weryfikacji stworzyły możliwość kontynuacji pełnienia służby w Rzeczypospolitej Polskiej.