Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2023 r., sygn. III OSK 7036/21

Samorząd terytorialny

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) sędzia NSA Teresa Zyglewska po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Warmińsko-Mazurskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 10 czerwca 2021 r. sygn. akt II SA/Ol 197/21 w sprawie ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w D. M. z dnia 12 listopada 2020 r. nr [...] w przedmiocie wyrażenia zgody na połączenie spółek komunalnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 10 czerwca 2021 r., sygn. akt II SA/Ol 197/21, oddalił skargę Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w D. M. z dnia 12 listopada 2020 r., nr [...], w przedmiocie wyrażenia zgody na połączenie spółek komunalnych.

Jak wskazał Sąd pierwszej instancji ww. uchwałą Rady Miejskiej w D. M., na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713, ze zm.) - dalej: "u.s.g.", wyrażono zgodę na połączenie spółek komunalnych poprzez przejęcie przez X Sp. z o.o. Y Sp. z o.o.

W skardze na powyższą uchwałę Wojewoda Warmińsko-Mazurski wniósł o stwierdzenie jej nieważności w całości. W uzasadnieniu wskazał, że przedmiotowa uchwała podjęta została z istotnym naruszeniem prawa z uwagi na naruszenie procedury uchwalenia. Organ zaznaczył, że nie kwestionuje samej możliwości zwołania sesji korespondencyjnej. Możliwość bowiem prowadzenia obrad bez osobistej obecności radnych zostały wprowadzone do porządku prawnego na podstawie art. 15zzx ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1842, ze zm.) - dalej: "ustawa COVID" - przy czym zdalny tryb dotyczy nie tylko kwestii podejmowania uchwał, ale też odbywania obrad/sesji. Podniósł, że z przedłożonych dokumentów oraz wyjaśnień wynika, że podczas uchwalania zaskarżonej uchwały doszło do naruszenia przepisów regulujących procedurę podejmowania uchwał, w tym m.in. art. 19 ust. 2 i art. 20 u.s.g., a także postanowień § 16, § 29 ust. 2, § 37 ust. 1 i 2 Statutu Gminy. Zgodnie z zasadą sesyjnego systemu prac rada jako organ kolegialny może podejmować rozstrzygnięcia ze skutkiem prawnym tylko na sesjach. Regulacja dotycząca przebiegu obrad na sesji rady gminy należy, w przeważającej części, do materii objętej statutem, zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 u.s.g., organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i komisji powoływanych przez radę, a także zasady tworzenia klubów radnych, określa statut.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00