Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 3 lutego 2023 r., sygn. I OSK 112/21

Ochrona zwierząt

Dnia 3 lutego 2023 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie: sędzia NSA Zygmunt Zgierski sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 3 lutego 2023 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Fundacji [...] w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 lutego 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 1320/18 w sprawie ze skargi Fundacji [...] w Ł. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] lutego 2018 r., nr [...] w przedmiocie odebrania psów 1. uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Ł. z dnia [...] stycznia 2018 r, znak [...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz Fundacji [...] w Ł. kwotę 1.300,00 (tysiąc trzysta) PLN tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 21 lutego 2019 r., IV SA/Wa 1320/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Fundacji [...] w Ł. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] lutego 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy odebrania psów.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach sprawy:

Pismem z dnia [...] października 2017 r. ww. Fundacja poinformowała Burmistrza Ł. o odebraniu w dniu [...] października 2017 r., w trybie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz.U.2017.1840 ze zm.), dalej jako "u.o.z.", czterech psów, należących do J. B., z posesji położonej przy ul. K. [...] w Ł. Decyzją z dnia [...] stycznia 2018 r. Burmistrz Ł., po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, orzekł o odmowie odebrania psów należących do J. B., bowiem zgromadzony w sprawie materiał dowodowy nie pozwalał na przyjęcie, że zachodzi przypadek niecierpiący zwłoki, który wyczerpywałby przesłankę z art. 7 ust. 3 u.o.z. Od powyższej decyzji, odwołanie do wniosła ww. Fundacja wskazując na naruszenie art. 7 i art. 77 § 1 k.p.a. przez niewyjaśnienie stanu faktycznego sprawy oraz brak wszechstronnego rozpatrzenia zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego i uznanie, że czyny których dopuściła się właścicielka psów nie wyczerpują znamion znęcania się nad zwierzętami oraz naruszenie art. 7 u.o.z. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. ww. decyzją z dnia [...] lutego 2018 r., po rozpatrzeniu odwołania, utrzymało w mocy ww. decyzję organu I instancji. Kolegium wyjaśniło, że decyzja o czasowym odebraniu zwierzęcia w trybie art. 7 ust. 3 u.o.z. jest wydawana kiedy zwierzę już zostało faktycznie zabrane właścicielowi, tak jak to miało miejsce w niniejszej sprawie. Przepis ten przewiduje szczególny tryb odebrania zwierzęcia. Ma on miejsce w przypadkach niecierpiących zwłoki, gdy dalsze pozostawienie zwierzęcia u dotychczasowego właściciela lub opiekuna zagraża jego życiu lub zdrowiu. Wówczas czynność odebrania zwierzęcia podejmuje policjant, strażnik gminny lub upoważniony przedstawiciel organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, zawiadamiając o tym niezwłocznie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), celem podjęcia decyzji w przedmiocie odebrania zwierzęcia. Organ odwoławczy stwierdził, po analizie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, że Burmistrz Ł. zasadnie uznał, że w sprawie nie spełnione zostały przesłanki uzasadniające czasowe odebranie dotychczasowej właścicielce psów w trybie art. 7 ust. 3 u.o.z. Zwierzęta nie znajdowały się bowiem w stanie zagrażającym ich życiu i zdrowiu. Kolegium podkreśliło, że zgromadzony w sprawie materiał dowodowy nie potwierdza aby przedmiotowe psy były w złej kondycji fizycznej czy też w stanie rażącego zaniedbania. Ponadto wskazano, że podczas kontroli przeprowadzonej w dniu [...] października 2017 r. przez Straż Miejską w Ł. ,,szczeniaki wraz z matką były w zamkniętym ciepłym pomieszczeniu, posiadały karmę i wodę do picia, były czyste, zadbane, pełne energii". Kolegium zauważyło, że skoro w dniu kontroli psy były w dobrej kondycji fizycznej, to wątpliwości budzi fakt, iż po trzech dniach od przeprowadzonej kontroli znajdowały się w stanie zagrażającym życiu lub zdrowiu i wymagały interwencyjnego odebrania. Jednocześnie Kolegium wskazało, że zachowanie polegające na przetrzymywaniu zwierząt bez dbałości o ich stan sanitarny (brak odpchlenia i odrobaczenia, brak szczepień w tym obowiązkowych), braku zapewnienia właściwego pożywienia mogłoby wyczerpać przesłanki z art. 7 ust. 1 u.o.z. Jednakże przesłanki wydania decyzji w przedmiocie odebrania zwierzęcia w sytuacji o jakiej mowa w z art. 7 ust. 3 u.o.z są dodatkowo określone w stosunku do regulacji z art. 7 ust. 1 tej ustawy. Dla zastosowania art. 7 ust. 3 u.o.z. nie wystarczy spełnienie przesłanki z art. 6 ust. 2, ale konieczne jest spełnienie dodatkowych przesłanek takich jak: przypadek niecierpiący zwłoki, dalsze pozostawanie zwierzęcia u dotychczasowego właściciela lub opiekuna zagraża jego życiu

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00