Wyrok NSA z dnia 13 stycznia 2023 r., sygn. III OSK 6628/21
Organem zobowiązanym do wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej - w sytuacji, w której wniosek był kierowany do samorządowego kolegium odwoławczego - jest prezes samorządowego kolegium odwoławczego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 13 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 kwietnia 2021 r., sygn. akt: II SA/Wa 2136/20 w sprawie ze skargi J.J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 20 września 2020 r., znak: KOC/4381/Pi/20 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 30 kwietnia 2021 r., sygn. akt: II SA/Wa 2136/20 po rozpoznaniu sprawy ze skargi J.J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 20 września 2020 r., znak: KOC/4381/Pi/20 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej, stwierdził nieważność zaskarżonej decyzji oraz zasądził na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania sądowego.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Pismem z dnia 6 września 2020 r. J.J., w oparciu o przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz ustawy Prawo zamówień publicznych, wystąpił do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z wnioskiem o udostępnienie umowy zawartej w przeprowadzonym w trybie Prawa zamówień publicznych postępowaniu o udzielenie zamówienia nr [..].
Decyzją z dnia 20 września 2020 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie odmówiło udostępnienia żądanej informacji publicznej, wskazując w uzasadnieniu decyzji w oparciu o powołane orzecznictwo sądów administracyjnych, że żądana umowa zawiera informacje mogące posiadać wartość gospodarczą dla wykonawcy. Ponadto organ stwierdził, że wnioskodawca próbuje wykorzystać instytucję prawa do informacji publicznej dla osiągnięcia innego celu niż troska o dobro publiczne. Wnioskodawca jest autorem kilkudziesięciu wielowątkowych wniosków skierowanych do organu, co wskazuje na nadużywanie prawa do informacji.