Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2023 r., sygn. II GSK 249/20

W świetle art. 36j ust. 3 ustawy o wyrobach budowlanych, przy wymiarze kary administracyjnej za wprowadzenie wadliwych wyrobów budowlanych do obrotu, organ właściwy do spraw budownictwa może uwzględniać zarówno stopień naruszenia przepisów ustawy, jak i zakres wyrobów objętych naruszeniem, a także wcześniejsze przypadki naruszenia przepisów, w tym kontrole i badania przeprowadzone przez organy nadzoru budowlanego, aby skutecznie represjonować naruszycieli i zapewnić zgodność z prawem w sektorze budowlanym.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del.WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant Izabela Kołodziejczyk po rozpoznaniu w dniu 20 kwietnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Sp. z o.o. w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 października 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 2258/18 w sprawie ze skargi A. Sp. z o.o. w S. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 20 września 2018 r. nr DWB.7100.17.2018.DSZ w przedmiocie kary pieniężnej za umieszczenie nieprawidłowego oznakowania na wyrobie budowlanym oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

I.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej zwany "WSA" lub "Sądem pierwszej instancji") wyrokiem z 22 października 2019 r., sygn. akt VI SA/Wa 2258/18, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej zwanej "p.p.s.a."), oddalił skargę A. Sp. z o.o. z siedzibą w S. (dalej zwaną "skarżącą" lub "spółką") na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej zwanego "GINB" lub "Organ II instancji") z 20 września 2018 r., nr DWB.7100.17.2018.DSZ w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej.

Wskazaną decyzją, GINB, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r., poz. 1257, ze zm., dalej zwanej "k.p.a."), utrzymał w mocy decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej zwanego "MWINB" lub "Organ I instancji") z 16 marca 2018 r., nr 429/218, o nałożeniu na skarżącą spółkę kary pieniężnej w wysokości 33 000 zł za umieszczenie oznakowania CE – na wprowadzonym do obrotu wyrobie budowlanym – płytach styropianowych [...] dalej zwane również "wyrobem", który nie posiada właściwości określonych w deklaracji właściwości użytkowych. Zgodnie z art. 36b ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1570; dalej zwanej "u.w.b.") producent, który umieszcza oznakowanie CE albo znak budowlany na wyrobie budowlanym, który nie posiada właściwości użytkowych określonych w deklaracji właściwości użytkowych lub krajowej deklaracji, podlega karze pieniężnej w wysokości do 100.000 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00