Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 8 lutego 2023 r., sygn. II FSK 1612/20
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Tomasz Zborzyński (spr.), Sędzia NSA Jerzy Płusa, Sędzia NSA (del.) Zbigniew Romała, Protokolant Adrianna Siniarska, po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 stycznia 2020 r., sygn. akt III SA/Wa 1206/19 w sprawie ze skargi F. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 marca 2019 r., nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością F. z siedzibą w W. i uchylił w części interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Stan sprawy Sąd przedstawił w sposób następujący:
We wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego skarżąca Spółka podała, że jest podmiotem należącym do międzynarodowego koncernu medialnego i świadczy usługi mające na celu promocję na terenie Polski kanałów telewizyjnych, których dystrybutorami są inne podmioty należące do Grupy; w szczególności podejmuje działania promocyjne, reklamowe i marketingowe skierowane do określonych grup odbiorców. Jedną z form prowadzonych działań marketingowych jest organizowanie konkursów dla odbiorców, które mogą polegać na wykonaniu pracy plastycznej, odpowiedzi na pytania konkursowe lub opracowaniu tekstu dotyczącego przedmiotu konkursu. Mogą być one zorganizowane przez dział marketingu skarżącej lub przez podmioty zewnętrzne (agencje) zajmujące się profesjonalnie świadczeniem usług marketingowych i promocyjnych, które opracowują regulamin, zajmują się rozpowszechnianiem informacji o konkursie, wyłaniają laureatów, rozpatrują ewentualne reklamacje i zajmują się obsługą konkursu. Powstały dwa modele współpracy z agencjami: pierwszy, w którym następuje zakup i wydanie nagród rzeczowych i pieniężnych przez agencję we własnym imieniu i na własną rzecz oraz drugi, w którym następuje zakup i przekazanie/wydanie nagród rzeczowych i pieniężnych przez skarżącą we własnym imieniu, na własną rzecz. W każdym przypadku są to konkursy w rozumieniu art 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, dalej: u.p.d.o.f.). Skarżąca zadała pytanie, czy będzie zobowiązana do pobrania jako płatnik 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych zarówno w modelu pierwszym, jak i drugim – zajmując stanowisko, że będzie do tego zobowiązana tylko w przypadku drugim, podnosząc, że za płatników powinny być uznane te podmioty, które w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponują środkami finansowymi podatnika lub dokonują czynności związanych z operacjami na jego majątku.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right