Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2023 r., sygn. III FSK 588/21

Podatek od nieruchomości

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Pruszyński, Sędzia NSA Dominik Gajewski (sprawozdawca), Sędzia NSA Paweł Borszowski, po rozpoznaniu w dniu 17 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 14 listopada 2018 r. sygn. akt I SA/Sz 443/18 w sprawie ze skargi P. sp. z o.o. z siedzibą w T. (dawniej: P. sp. z o.o. z siedzibą w W.) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie z dnia 11 maja 2018 r. nr SKO/KD/400/665/2018 w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości; 2) oddala skargę; 3) zasądza od P.sp. z o.o. z siedzibą w T. (dawniej: P. sp. z o.o. z siedzibą w W.) na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie kwotę 3244 (słownie: trzy tysiące dwieście czterdzieści cztery) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 14 listopada 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w sprawie ze skargi P. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie z dnia 11 maja 2018 r. nr SKO/KD/400/665/2018 w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012 1. decyzję i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza P. z dnia 20 grudnia 2017 r.

Rozstrzygnięcie zapadło w następującym staniem faktycznym.

Dnia 31 grudnia 2012 r. Spółka złożyła wniosek o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012. Jednocześnie do wniosku Spółka dołączyła korekty deklaracji podatkowych za te lata. Przyczyną korekty był fakt, iż Spółka niesłusznie opodatkowała w kategorii podatkowej budowle urządzenia techniczne, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Decyzją z dnia 28 marca 2013 r. Burmistrz P. odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2008-2012. Organ podatkowy wskazał też, że w odniesieniu do 2007 r. wniosek o stwierdzenie nadpłaty za ten rok został wysłany przez Spółkę 31 grudnia 2012 r. (data stempla pocztowego), więc przed upływem terminu przedawnienia, jednak ostateczną korektę za rok 2007 Spółka złożyła po 25 października 2007 r., a zobowiązanie podatkowe za ten okres, zgodnie z art. 59 § 1 pkt 1 ww. ustawy wygasło przez zapłatę - co miało wpływ na brak prawnych możliwości na określenie ww. zobowiązania na podstawie art. 70 tejże ustawy. Organ stwierdził równocześnie, że sporne kontenerowe stacje pomiarowe, urządzenia pomiarowo-redukcyjne, punkty pomiarowe, punkty redukcyjno-pomiarowe, urządzenia techniczne i pomiarowe stanowiły budowlę, która była przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości za lata 2008-2012.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00