Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 1460/21

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Tadeusz Lipiński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Lubin od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 19 lutego 2019 r. sygn. akt II SA/Wr 916/18 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w Lubinie na uchwałę Rady Gminy Lubin z dnia 11 grudnia 2017 r. nr LVI/387/2017 w przedmiocie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 19 lutego 2019 r., sygn. akt II SA/Wr 916/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w [...] (dalej: Prokurator) na uchwałę Rady Gminy [...] (dalej: Rada Gminy) z 11 grudnia 2017 r., nr LVI/387/2017, w przedmiocie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków, stwierdził, że zaskarżona uchwała w części stanowiącej tabelę 3 w załączniku nr 1 ustalająca stawki opłat za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych wydana została z naruszeniem prawa.

W motywach rozstrzygnięcia Sąd I instancji stwierdził, że aprobuje wyrażony w orzecznictwie sądowoadministracyjnym pogląd, że w aktualnym stanie prawnym brak jest upoważnienia ustawowego dla rady gminy do ustanowienia opłat za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych. Oznacza to, że powołane w zaskarżonej uchwale podstawy prawne - art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875; dalej: u.s.g.) i art. 24a ust. 2 i 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2017 r., poz. 328 ze zm.; dalej: u.z.z.w.) nie uzasadniały ustalenia stawek tych opłat. Sąd wskazał, że brak upoważnienia ustawowego do podjęcia uchwały przez radę gminy wywołuje zasadniczo nieważność uchwały. Z uwagi jednak na upływu terminu rocznego od podjęcia zaskarżonej uchwały, nie orzekł o nieważności uchwały w zaskarżonej części, lecz - na podstawie art. 94 ust. 2 u.s.g. - uznał ją za niezgodną z prawem

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00