Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 czerwca 2022 r., sygn. III OSK 4975/21

Policja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 2 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P.A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 stycznia 2021 r., sygn. akt II SA/Wa 855/20 w sprawie ze skargi P.A. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] lutego 2020 r., nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 5 stycznia 2021 r., sygn. akt II SA/Wa 855/20, oddalił skargę P.A. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] lutego 2020 r., nr [...] o zwolnieniu ze służby w Policji.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Komendant Wojewódzki Policji [...] rozkazem personalnym z dnia [...] listopada 2019 r., nr [...], wydanym na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2019 r., poz. 161 ze zm. - dalej jako "ustawa o Policji") i art. 108 § 1 k.p.a., zwolnił P.A. z dniem 30 listopada 2019 r. ze służby w Policji ze względu na ważny interes służby, nadając swej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że policjant od 2007 r. przebywał na zwolnieniach lekarskich łącznie 786 dni, z czego w latach 2017-2019 pozostawał łącznie na zwolnieniu lekarskim przez okres 585 dni. Oznacza to, że policjant w ciągu ostatnich trzech lat poprzedzających wydanie decyzji o zwolnieniu ze służby, był nieobecny w służbie łącznie przez 1 rok i 6 miesięcy. W ocenie organu, liczne absencje miały negatywny wpływ na funkcjonowanie macierzystej jednostki organizacyjnej Policji. Obowiązki nieobecnego w służbie policjanta musieli bowiem wykonywać inni funkcjonariusze, co dezorganizowało pracę Wydziału [...] Komendy Powiatowej Policji [...]. Z powyższych przyczyn zachodziły przesłanki do rozwiązania z policjantem stosunku służbowego z uwagi na "ważny interes służby" w rozumieniu art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00