Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2022 r., sygn. II GSK 335/22

Transport

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Andrzej Kuba Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 9 grudnia 2021 r. sygn. akt II SA/Rz 1096/21 w sprawie ze skargi R, W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 12 maja 2017 r. nr BP.502.79.2017.0155.KA12.3744 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od R. W. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 2.000 (dwa tysiące) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 9 grudnia 2021 r., sygn. akt II SA/Rz 1096/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w sprawie ze skargi R. W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 12 maja 2017 r., nr BP.502.79.2017.0155.KA12.3744, w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym, w punkcie pierwszym uchylił zaskarżoną decyzję, w punkcie drugim zasądził od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz R. W. zwrot kosztów postępowania sądowego.

Wyrok ten jest wyrokiem ponownie wydanym w tej sprawie, po wcześniejszym uchyleniu poprzedniego wyroku WSA w Rzeszowie z 26 października 2017 r., sygn. akt II SA/Rz 798/17, wyrokiem NSA z 29 kwietnia 2021r., sygn. akt II GSK 328/18, w którym NSA zakwestionował trafność poglądu WSA o istnieniu wady nieważności zaskarżonej decyzji z powodu jej niepodpisania przez organ.

Po ponowie przeprowadzonym postępowaniu sądowoadministracyjnym WSA wskazał, że z ustalonych okoliczności faktycznych wynikało, że zatrzymanym do kontroli autobusem wykonywany był międzynarodowy transport drogowy osób - przewóz okazjonalny grupy osób na trasie K.-B.-K.. Na trasie O. (Polska) - B. - O. (Polska) pojazd prowadziło dwóch kierowców. W tym zakresie i na tym odcinku trasy nieprawidłowości nie stwierdzono. W pojeździe nie był wówczas obecny trzeci kierowca, choć jego nazwisko było wymienione w formularzu jazdy. Po przekroczeniu granicy w drodze powrotnej, w miejscowości O., kierowanie pojazdu przejął inny (trzeci) kierowca. Dotychczasowi dwaj kierowcy nie opuścili pojazdu; pozostali w nim, kontynuując podróż do K. (miejsca docelowego, będącego siedzibą pracodawcy). W czasie kontroli drogowej dotychczasowi dwaj kierowcy nie rejestrowali swojej aktywności na kartach kierowców. W tachografie stwierdzono tylko kartę kierowcy kierującego autobusem. W tym czasie żaden z dwóch kierowców nie kierował autobusem. Nie należeli oni też do grupy przewożonych pasażerów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00