Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2021 r., sygn. III OSK 3423/21

1. Ustawodawca nie zdefiniował w u.P.p. co należy rozumieć pod pojęciem przekształcenia szkoły lub placówki. Niewątpliwa zawartość normatywna przepisu art. 89 ust. 9 u.P.o. sprowadza się jednak do rozciągnięcia reguł prawnych dotyczących likwidacji szkoły publicznej do procesu przekształcenia szkoły publicznej lub placówki publicznej. Likwidacja szkoły lub placówki publicznej wiąże się ze zniesieniem jej bytu administracyjnoprawnego i uznana musi być za najgłębszą z możliwych ingerencji. Zastosowanie tych samych rozwiązań prawnych do procesu przekształcenia szkoły publicznej lub placówki publicznej prowadzić musi tym samym do wniosku, iż przekształcenie musi dotyczyć istotnych elementów konstrukcyjnych jednostki dotkniętej procesem przekształcenia, tj. takich zmian, które muszą prowadzić do powstania po zakończeniu przekształcenia jednostki o zasadniczo zmienionym charakterze. Przekształcenie musi dotykać zmiany w zakresie typu , rodzaju, nazwy, siedziby szkoły czy obwodu szkolnego.

2. Zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt 24 u.P.o. szkoła może zorganizować internat. Jego utworzenie nie jest jednak obowiązkowe. Nie stanowi on samodzielnej placówki oświatowej, a jedynie fakultatywny element wewnętrznej struktury organizacyjnej szkoły. Nie jest on także elementem definiującym istotę konkretnej szkoły lub placówki oświatowej, a tym samym cele, która realizuje dana szkoła. Prowadzi to do wniosku, iż jego likwidacja nie może być uznana za przekształcenie szkoły lub placówki publicznej. Pojęcia te są bowiem zastrzeżone dla zmian konstytucyjnych w ściśle określonej szkole lub placówce publicznej .

Teza urzędowa

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Roman Ciąglewicz sędzia del. WSA Piotr Broda po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Powiatu D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 21 lipca 2020 r., sygn. akt II SA/Rz 584/20 w sprawie ze skargi Powiatu D. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody P. z dnia [..] lutego 2020 r. nr [..] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie likwidacji internatu 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Powiatu D. na rzecz Wojewody P. kwotę 240 zł (dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00