Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2021 r., sygn. I FSK 707/18

Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia WSA del. Agnieszka Jakimowicz, po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 grudnia 2017 r. sygn. akt I SA/Po 930/17 w sprawie ze skargi Gminy G. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 czerwca 2017 r. nr 0112-KDIL4.4012.12.2017.2.HW w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 czerwca 2017 r. nr 0112-KDIL4.4012.12.2017.2.HW, 3) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy G. kwotę 880 (słownie: osiemset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje. Agnieszka Jakimowicz Arkadiusz Cudak Marek Kołaczek

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 7 grudnia 2017 r., sygn. akt I SA/Po 930/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.), dalej "P.p.s.a.", oddalił skargę Gminy G. (dalej "Gmina" lub "Skarżąca") na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej "organ") z 8 czerwca 2017 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

1. Przebieg postępowania przed organami podatkowymi

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina podała m. in., że wykorzystuje wytworzoną w latach ubiegłych infrastrukturę wodno-kanalizacyjną do czynności polegających na odpłatnym dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków z położonych na terenie Gminy nieruchomości należących do podmiotów zewnętrznych. Do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przyłączone są też należące do Skarżącej świetlice wiejskie, w których Gmina realizuje czynności opodatkowane (odpłatny najem) oraz niepodlegające opodatkowaniu (np. zebrania mieszkańców), a także inne budynki należące do Gminy, które są wykorzystywane także do wykonywania czynności niepodlegających VAT (szkoły, hale sportowe, budynki przynależne do boisk sportowych, budynek Urzędu Gminy itp.), przy czym w tym ostatnim przypadku dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków stanowi znikomą część całości dostarczanej wody i wszystkich odprowadzanych ścieków. Gospodarka wodno-ściekowa Gminy mieści się w ramach zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kanalizacji, które to zadania - w relacjach z podmiotami zewnętrznymi - realizowane są na podstawie odpłatnych umów cywilnoprawnych. Skarżąca jest w stanie precyzyjnie określić zarówno ilość zużytej wody i odprowadzonych ścieków przez podmioty zewnętrzne oraz ilość zużytej wody we własnych budynkach i odprowadzonych ścieków z własnych budynków, jak również zakres wykorzystania poszczególnych świetlic wiejskich do działalności gospodarczej (z uwagi na prowadzenie ewidencji czasu wykorzystania świetlic dla celów pozostających poza zakresem VAT) oraz czas wykorzystywania świetlic dla celów gospodarczych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00