Postanowienie NSA z dnia 21 października 2020 r., sygn. II OW 80/20
Odpady
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska - Rzepecka po rozpoznaniu w dniu 21 października 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Marszałka Województwa D. z dnia [...] marca 2020 r. znak: [...] o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Marszałkiem Województwa D. a Starostą Powiatu W. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów postanawia: wskazać Starostę Powiatu W. jako organ właściwy do rozpoznania sprawy.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] kwietnia 2019 r., [...], L. Sp. z o.o. z siedzibą w W. wystąpiła do Starosty Powiatu W. o zmianę decyzji Starosty Powiatu W. z dnia [...] września 2015 r., Nr [...], znak: [...], udzielającej ww. Spółce pozwolenia zintegrowanego na prowadzenie instalacji do przetwarzania odpadów żużla pohutniczego, zlokalizowanej przy ul. Z. [...] w S., tj. instalacji w gospodarce odpadami dla odpadów innych niż niebezpieczne do odzysku lub kombinacji odzysku i unieszkodliwiania o zdolności przetwarzania ponad 75 ton na dobę z wykorzystaniem obróbki żużlu i popiołów, w zakresie pkt II.2.8 lit. c podpunkt 1 dotyczącego ograniczenia miejsc składowania produktów oraz magazynowania produktów, podpunkt drugi bez zmian.
Starosta Powiatu W. pismem z dnia 13 stycznia 2020 r., znak: [...],[...] działając na podstawie art. 65 § 1 K.p.a. przekazał Marszałkowi Województwa [...] do rozpatrzenia według właściwości m.in. powyższy wniosek Spółki z [...] kwietnia 2019 r. (zmiana decyzji pozwolenia zintegrowanego Nr [...].
Starosta stwierdził, że sprawa dotyczy pozwolenia zintegrowanego na prowadzenia instalacji do przetwarzania żużla pohutniczego, która zgodnie z ust. 5 pkt 3 lit. b tiret trzecie załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. poz. 1169) jest instalacją wymagająca takiego pozwolenia jako instalacja w gospodarce odpadami do odzysku lub kombinacji odzysku i unieszkodliwiania o zdolności przetwarzania ponad 75 ton na dobę z wykorzystaniem obróbki żużlu i popiołów. Zauważył, że w związku z wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839) instalacja do przetwarzania odpadów pohutniczych w S. kwalifikowana jest do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 47 rozporządzenia z uwagi na przetwarzanie odpadów w ilości nie mniejszej niż 10 ton na dobę, co zgodnie z art. 378 ust. 2a pkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska skutkuje przejściem właściwości do rozpoznania niniejszej sprawy na Marszałka Województwa [...]. Ponadto Starosta zwrócił uwagę, że zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, do przedsięwzięć, w przypadku których przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wszczęto i nie zakończono przynajmniej jednego z postępowań w sprawie decyzji, zgłoszeń lub uchwał, o których mowa w art. 71 ust. 1 oraz art. 72 ust. 1 -1b ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, stosuje się przepisy dotychczasowe. Wśród decyzji wymienionych w art. 72 ust. 1 - 1b tej ustawy nie wymieniono pozwolenia zintegrowanego, a zatem w przedmiotowej sprawie nie było podstaw do zastosowania przepisu przejściowego (§ 4 rozporządzenia RM z 10 września 2019 r.). Wskazano także, że stosownie do art. 192 ustawy Prawo ochrony środowiska przepisy o wydawaniu pozwolenia stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany jego warunków.