Postanowienie NSA z dnia 26 maja 2020 r., sygn. I OSK 2761/18
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 16 maja 2018 r. sygn. akt IV SAB/Wr 210/17 o odrzuceniu skargi M. K. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu w przedmiocie braku złożenia propozycji służby postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu postanowieniem z 16 maja 2018 r., IV SAB/Wr 210/17, w punkcie pierwszym podjął zawieszone postępowanie sądowoadministracyjne a w punkcie drugim odrzucił skargę M. K. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu w przedmiocie braku złożenia propozycji służby.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że skarżąca wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu (dalej jako: "Dyrektor IAS") polegającą na braku złożenia propozycji dalszej służby w Służbie Celno-Skarbowej. Zdaniem skarżącej, organ administracji skarbowej zobowiązany był na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.; dalej jako: "p.w.KAS") do przedstawienia jej do dnia 31 maja 2017 r. propozycji dalszej służby w charakterze funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej. Pomimo podejmowanych przez stronę prób i wezwań mających na celu skłonienie organu do przedstawienia jej propozycji służby, Dyrektor IAS nie zmienił swojego stanowiska w sprawie i nie wykonał ciążących na nim obowiązków ustawowych w tym zakresie.
Sąd I instancji podał również, że postanowieniem z 9 października 2017 r., IV SA/Wr 483/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu odrzucił skargę skarżącej na pisemną propozycję Dyrektora IAS z 25 maja 2017 r., nr [...], w przedmiocie określenia warunków zatrudnienia, wskazując, że z treści skierowanego do skarżącej pisma stanowiącego ofertę nowych warunków zatrudnienia, a także z przepisów będących podstawą do jego wydania wynika, że propozycja przekształcenia stosunku służbowego w stosunek pracy nie jest decyzją administracyjną, ani innego rodzaju aktem lub czynnością podlegającą kontroli sądowoadministracyjnej. Od powyższego postanowienia skarżąca wniosła skargę kasacyjną. Postanowieniem z 8 grudnia 2017 r. Sąd zawiesił postępowanie prowadzone w niniejszej sprawie do czasu prawomocnego zakończenia sprawy o sygn. akt IV SA/Wr 483/17. W związku zaś z faktem, że postanowieniem z 10 kwietnia 2018 r., I OSK 59/18, Naczelny Sąd Administracyjny oddalił ww. skargę kasacyjną, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu podjął zawieszone postępowanie.