Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 30 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 2031/18

Odrzucenie skargi; Służba celna

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek po rozpoznaniu w dniu 30 stycznia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej I.D. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 27 marca 2018 r. sygn. akt II SAB/Ke 6/18 o odrzuceniu skargi I.D. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Kielcach w przedmiocie nieprzekazania odwołania postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 27 marca 2018 r., sygn. akt II SAB/Ke 6/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach odrzucił skargę I.D. (dalej: skarżący) na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Kielcach w przedmiocie nieprzekazania odwołania.

Z uzasadnienia zaskarżonego postanowienia wynika, że skarżący wniósł do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Kielcach skargę na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Kielcach polegającą na nieprzekazaniu do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej jego odwołania (wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy) od decyzji o zwolnieniu ze służby zawartej w propozycji pracy złożonej w piśmie z dnia 22 maja 2017 r. Wniósł o uznanie, że ww. propozycja pracy jest w istocie decyzją administracyjną i nakazanie Dyrektorowi IAS w Kielcach przekazania odwołania do Szefa KAS.

Odrzucając skargę Sąd I instancji wskazał, że przedmiotem właściwości rzeczowej sądów administracyjnych mogą być wyłącznie sprawy z zakresu kontroli działalności administracji publicznej (art. 184 Konstytucji RP). Zakresem kontroli działalności administracji publicznej objęto orzekanie w sprawach skarg na różnorodne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej, wymienione w art. 3 § 2, 2a i 3 P.p.s.a. Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 8 i 9 P.p.s.a. bezczynność może stać się przedmiotem skargi tylko w takim zakresie, w jakim dotyczy niewykonywania kompetencji w przypadkach określonych w art. 3 § 2 pkt 1 - 4 (decyzji administracyjnych, określonego rodzaju postanowień oraz aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub czynności wynikających z przepisów prawa) lub w przepisach szczególnych do których odnosi się art. 3 § 2 pkt 9 i art. 3 § 3. Aby można było mówić o bezczynności administracji publicznej musi więc istnieć przepis prawny, który w określonej sytuacji prawnej nakłada na organ obowiązek określonego działania, w przewidzianej do tego formie i terminie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00