Wyrok NSA z dnia 4 marca 2020 r., sygn. II OSK 3808/19
W przypadku zaskarżenia, na podstawie art. 90 ust. 1 u.s.w., uchwały organu samorządu województwa, merytoryczna kontrola zaskarżonego aktu dokonywana jest w granicach wyznaczonych prawną ochroną przysługującą skarżącemu, a więc w granicach wyznaczonych naruszeniem indywidualnego interesu skarżącego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz Sędziowie Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski Protokolant sekretarz sądowy Olga Jasionek po rozpoznaniu w dniu 4 marca 2020 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej E. Spółki z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 6 sierpnia 2019 r. sygn. akt II SA/Łd 473/19 w sprawie ze skargi E. Spółki z o.o. z siedzibą w [...] na uchwałę Sejmiku Województwa Łódzkiego z dnia [...] czerwca 2017 r. nr [...] w przedmiocie uchwalenia Planu gospodarki odpadami dla województwa łódzkiego na lata 2016 - 2022 z uwzględnieniem lat 2023 - 2028 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od E. Spółki z o.o. z siedzibą w [...] na rzecz Sejmiku Województwa Łódzkiego kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 sierpnia 2019 r., sygn. akt II SA/Łd 473/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę E. Sp. z o.o. z siedzibą w C. (skarżąca) na uchwałę Sejmiku Województwa [...] z dnia [...] czerwca 2017 r. nr [...] w przedmiocie uchwalenia Planu gospodarki odpadami dla województwa na lata 2016-2022 z uwzględnieniem lat 2023-2028.
Z powyższym rozstrzygnięciem nie zgodziła się skarżąca i w skardze kasacyjnej zarzuciła mu:
I. naruszenie przepisów postępowania, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, tj.:
art. 190 p.p.s.a. poprzez błędne zastosowanie polegające na:
dokonaniu ponownej wykładni przepisów określających zakres i źródła interesu prawnego skarżącej kasacyjnie legitymującego ją do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na uchwałę Sejmiku, podczas gdy zagadnienie przysługiwania skarżącej kasacyjnie interesu prawnego w zaskarżeniu uchwały Sejmiku (w tym w zakresie identyfikacji źródeł interesu prawnego) zostało definitywnie rozstrzygnięte przez Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z dnia 11 kwietnia 2018 r. wydanym w sprawie o sygn. akt II OSK 666/18, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, rozpoznając skargę Spółki, był związany wykładnią dokonaną w tym postanowieniu z dnia 11 kwietnia 2018 r. i nie był uprawniony do dokonywania odmiennej od dokonanej przez Naczelny Sąd Administracyjny na gruncie postanowienia z dnia 11 kwietnia 2018 r., wykładni przepisów w zakresie interesu prawnego skarżącej kasacyjnie,