Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2020 r., sygn. II FSK 2276/18
Podatek dochodowy od osób prawnych
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Anna Dumas, Sędzia NSA Jan Grzęda, Sędzia del. WSA Marek Kraus (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 15 grudnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. działająca przez B. S.A.S. z siedzibą we [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 grudnia 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 3070/16 w sprawie ze skargi B. działająca przez B. S.A.S. z siedzibą we [...] na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 sierpnia 2016 r., nr [...] w przedmiocie oprocentowania nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób prawnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 5 grudnia 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 3070/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej jako "WSA" lub "Sąd pierwszej instancji") po rozpoznaniu skargi B. reprezentowanego przez B. (dalej jako "Skarżący") na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (dalej jako "Dyrektor IS" albo "organ drugiej instancji") z dnia 9 sierpnia 2016 r., nr [...], w przedmiocie odmowy wypłaty oprocentowania od nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych, uchylił zaskarżoną decyzję.
2.1. Z przyjętego do rozstrzygnięcia przez Sąd pierwszej instancji stanu faktycznego sprawy wynika, że Skarżący w dniu 30 grudnia 2015 r. złożył do Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w W. (dalej jako "Naczelnik US" lub "organ pierwszej instancji") wniosek o stwierdzenie nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w kwocie 549.368,00 zł, pobranego od dywidendy wypłaconej w 2010 r. przez P.S.A. oraz o zwrot wnioskowanej nadpłaty.
Z uzasadnienia przedmiotowego wniosku wynikało, iż Skarżący jest funduszem inwestycyjnym prawa francuskiego, zajmującym się działalnością inwestycyjną, w tym inwestowaniem w akcje polskich spółek. W 2010 r. P. S.A. wypłaciła na rzecz Funduszu dywidendę, od której (jako płatnik) potrąciła zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych. W ocenie Pełnomocnika strony, nie było podstaw do pobrania podatku, gdyż w świetle art. 63 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej obowiązek zapłaty przez francuski fundusz inwestycyjny zryczałtowanego podatku dochodowego jest niezgodny z zasadą swobodnego przepływu kapitału. Polskie przepisy różnicują bowiem opodatkowanie dywidend w zależności od rezydencji podmiotu otrzymującego wypłatę, co skutkuje faktem pełnego opodatkowania dochodów funduszy zagranicznych przy zwolnieniu od podatku dochodów funduszy krajowych. Powyższa praktyka narusza jedną z podstawowych zasad Unii Europejskiej, tj. zasadę swobodnego przepływu kapitału, i stanowi przejaw niedozwolonej dyskryminacji. W konsekwencji pobór przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłaconej Funduszowi dywidendy był w świetle prawa wspólnotowego bezzasadny.