Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 września 2020 r., sygn. II FSK 3119/19

Podatek od nieruchomości

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Anna Dumas (sprawozdawca), Sędzia NSA Jerzy Płusa, Sędzia WSA (del.) Marta Waksmundzka-Karasińska, Protokolant Agata Grabowska, po rozpoznaniu w dniu 28 sierpnia 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "A." S.A. z siedzibą w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 sierpnia 2019 r. sygn. akt I SA/Po 487/19 w sprawie ze skargi "A." S.A. z siedzibą w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia 29 stycznia 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2011 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Skarżąca A. Spółka Akcyjna skargą kasacyjną z dnia 25 października 2019 r. zakwestionowała wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu ("WSA") z dnia 14 sierpnia 2019 r., sygn. I SA/Po 487/19. Wyrokiem tym Sąd uchylił rozstrzygnięcia organów podatkowych w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2011 r.

Stan faktyczny sprawy przyjęty przez Sąd I instancji, jest następujący:

Wójt Gminy [...] decyzją z dnia 28 lutego 2013 r. określił A. S.A. w P. zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2011 r.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Poznaniu (dalej: "SKO"), decyzją z 23 września 2013 r., utrzymało w mocy decyzję Wójta.

Spółka wniosła skargę na tą decyzję.

SKO, działając w trybie autokontroli, wydało w dniu 28 listopada 2013 r. decyzję, którą uwzględniło w całości skargę oraz uchyliło własną decyzję z 23 września 2013 r. i decyzję Wójta, zaś sprawę przekazało do ponownego rozpatrzenia.

WSA, postanowieniem z 29 stycznia 2014 r., sygn. III SA/Po 1736/13, umorzył postępowanie zainicjowane skargą Spółki.

Wójt Gminy [...], w wyniku ponownego rozpoznania sprawy, decyzją z dnia 24 sierpnia 2015 r. określił Spółce zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2011 r. Wskazał, że Spółka użytkowała między innymi sieci wodociągowe i sanitarne będące własnością gminy, przekazane jej do eksploatacji. Organ przeprowadził dowód z opinii biegłego, który udzielił odpowiedzi na pytanie, czy części sieci technologicznych oczyszczalni ścieków znajdujące się w budynkach stanowią wyposażenie techniczne budynków, tzn. czy stanowią instalację służącą funkcjonowaniu budynku, czy też stanowią element całości sieci technologicznych oczyszczalni ścieków, a budynki pełnią funkcję służebną wobec znajdujących się w nich sieci technologicznych. Na tej podstawie organ dokonał podziału budowli znajdujących się wewnątrz budynków na instalacje wewnętrzne stanowiące elementy wyposażenia budynku oraz sieci technologiczne (techniczne) jako rurociągi znajdujące się w budynkach. Zdaniem organu, urządzenia te należy zakwalifikować jako budowle służące działalności gospodarczej i z tych względów powinny być opodatkowane, niezależnie od opodatkowania budynku, w którym są zlokalizowane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00