Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 29 października 2019 r., sygn. II OSK 3026/17

Konstrukcja przepisów upoważniających art. 54 ust. 2 i 3 u.d.l. prowadzi do wniosku, że ustawodawca dopuszcza możliwość podziału podustawowej materii prawnej, w zakresie określenia przez podmiot tworzący zasad zbycia aktywów trwałycb szpitala, na powszechnie obowiązującą i konkretną tj. dotyczącą danego szpitala.

Teza urzędowa

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Broda Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 29 października 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 31 maja 2017 r. sygn. akt II SA/Bd 264/17 w sprawie ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Miejskiej [...] z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie zbycia nieruchomości szpitala 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Wojewody [...] na rzeczy Miasta [...] kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z dnia 31 maja 2017 r., sygn. akt II SA/Bd 264/17, oddalił skargę Wojewody [...] na uchwałę nr [...] Rady Miejskiej [...] z dnia [...] grudnia 2016 r. w sprawie zbycia nieruchomości Regionalnego Szpitala Specjalistycznego im. [...] w [...].

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł Wojewoda [...]. Zaskarżając go w całości, zarzucił naruszenie przepisów prawa materialnego poprzez błędną wykładnię, tj.:

1) § 1 pkt 2 uchwały nr [...] Rady Miejskiej [...] z dnia [...] stycznia 2012 r. w sprawie określenia zasad zbywania, oddawania w dzierżawę, najem oraz użyczenie środków trwałych Regionalnego Szpitala Specjalistycznego im. [...] z siedzibą w [...] (Dz. Urz. Województwa [...] poz. [...]) poprzez przyjęcie, że w świetle powołanego przepisu jest w nim mowa obok zasad oddawania w dzierżawę najem oraz użyczenie nieruchomości oddanych Regionalnemu Szpitalowi Specjalistycznemu im. [...] z siedzibą w [...] w nieodpłatne użytkowanie przez Gminę Miasto [...] również o zasadach zbywania nieruchomości, w sytuacji gdy z brzmienia wymienionego przepisu wynika, że zasady zbywania Rada Miejska [...] w uchwale nr [...] określiła w stosunku do mienia ruchomego, a w pozostałych przepisach uchwały nie ma mowy o zasadach zbywania, które odnosiłyby się do wskazanych nieruchomości, a w szczególności nie ma mowy o wymogu uzyskania zgody podmiotu tworzącego na zbycie nieruchomości, który stosownie do art. 54 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654 oraz z 2012 r. poz. 742 - dalej powoływana, jako: "u.d.l."), powinien być wprost ujęty uchwale. Brak przepisów odnośnie ustanowienia zasad w przedmiocie zbywania nieruchomości wskazuje, że przedmiotowa uchwała została podjęta bez podstawy prawnej;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00