Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 sierpnia 2019 r., sygn. I OSK 3224/18

Oświata

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński Protokolant starszy asystent sędziego Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 27 sierpnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 26 kwietnia 2018 r. sygn. akt IV SA/Gl 214/18 w sprawie ze skargi Gminy Miasto R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] października 2017 r. nr [...] w przedmiocie przekazania majątku Gimnazjum nr [...] im. W. w R., Szkole Podstawowej nr [...] im. J. w R. 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Wojewody Śląskiego na rzecz Gminy Miasto R. kwotę 800 (osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 26 kwietnia 2018 r., IV SA/Gl 214/18 uwzględnił skargę Miasta R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z [...] października 2017 r., nr [...] w przedmiocie przekazania majątku Gimnazjum nr [...] im. W. w R., Szkole Podstawowej nr [...] im. J. w R. i uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego oraz zasądził od Wojewody Śląskiego na rzecz Miasta R. kwotę 780 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że w uchwale z 27 września 1994 r., W 10/93, OTK ZU 1994/2/46 Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że jedną z najistotniejszych gwarancji wykonywania przez samorząd terytorialny zadań publicznych na podstawie przepisów prawa jest konstytucyjna instytucja nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego. Nie może on jednak wkraczać w gwarantowaną konstytucyjnie samodzielność samorządu terytorialnego, na straży czego stoją sądy administracyjne. Działania podejmowane przez organy nadzoru i stosowane przez nie środki prowadzą do eliminowania z obrotu prawnego aktów organów samorządowych sprzecznych z prawem. Celem nadzoru jest bowiem przeciwdziałanie naruszeniom prawa. Organy nadzoru, w razie naruszenia prawa przez organ nadzorowany mają doprowadzić do sytuacji, w której organ ten sam zmieni swoje działanie (uchwałą, zarządzeniem), a w przypadku braku takiego działania - usuwają kwestionowany akt z obrotu prawnego przez stwierdzenie jego nieważności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00