Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 10 października 2019 r., sygn. I OZ 909/19

Odrzucenie skargi; Dopuszczenie do udziału w postępowaniu

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Rudnicka po rozpoznaniu w dniu 10 października 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Prokuratora Okręgowego w Krakowie na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 5 kwietnia 2019 r., sygn. akt II SA/Kr 272/19 odrzucające skargę Prokuratora Okręgowego w Krakowie na zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa z dnia [...] września 2013 r., Nr [...] w sprawie trybu i szczegółowych warunków najmu lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków wynajmowanych przez Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

Prokurator Okręgowy wniósł skargę na zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w sprawie trybu i szczegółowych warunków najmu lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków wynajmowanych przez Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie. Wskazał w niej, że wprawdzie nie został zachowany sześciomiesięczny termin, o którym mowa w art. 53 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 - dalej "p.p.s.a."), jednakże zaskarżone zarządzenie jest aktem prawa miejscowego, a zatem skarga nie jest ograniczona żadnym terminem. Prokurator wskazał, że zarządzenie objęte skargą skierowane zostało do szerokiego kręgu określonych rodzajowo adresatów, tj. do najemców lokali użytkowych i osób starających się o wynajęcie takich lokali oraz podmiotów realizujących zadania z zakresu zarządzania lokalami użytkowymi gminy. Jego postanowienia mają zatem charakter generalny, gdyż zawierają rodzajowe określenie podmiotów, do których jest adresowane, a podmioty te są podmiotami zewnętrznymi wobec gminy, które wyrażają wolę zawarcia umowy najmu lokalu użytkowego w lokalach komunalnych, stanowiących własność liny miejskiej Kraków. Ponadto, zawiera normy o charakterze abstrakcyjnym, co pozwala na jego wielokrotne zastosowanie. Wskazano ponadto, że zarządzenie ma charakter normatywny, zawiera wypowiedzi dyrektywne, wyznaczające w sposób kategoryczny adresatom tej normy pewien sposób zachowania. Zdaniem Prokuratora także zakres regulacji zawarty w objętym skargą zarządzeniem wskazuje na to, że ma ono charakter aktu prawa miejscowego. Zawiera bowiem przepisy powszechnie obowiązujące, określające zasady z zakresu zarządu majątkiem gminy, jest adresowany do wszystkich podmiotów będących zarówno aktualnymi jak i przyszłymi najemcami lokali użytkowych, jak również do organów gminy, w celu bezpośredniego wykonywania przez gminę zadań publicznych odnoszących się do podmiotów prawa, jako członków społeczności lokalnej. Dotyczy sytuacji powtarzalnych, a zatem ma charakter normatywny, generalny i abstrakcyjny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00