Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2019 r., sygn. I OSK 958/17
Drogi publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Stojanowski, Sędzia NSA Jan Paweł Tarno, Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski (spr.), Protokolant starszy asystent sędziego D.M., po rozpoznaniu w dniu 22 stycznia 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 lutego 2017 r. sygn. akt VIII SA/Wa 457/16 w sprawie ze skargi J.T. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi krajowej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 1 lutego 2017 r. sygn. akt VIII SA/Wa 457/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J.T. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi krajowej.
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Wnioskiem z dnia [...] lipca 2012 r. skarżący wystąpił o wydanie zezwolenia na lokalizację zjazdów publicznych z drogi krajowej nr [...] do działek nr [...], nr [...] i nr [...] w miejscowości P. w związku z planowaną rozbudową istniejącej stacji paliw LPG i budową motelu. Po rozpatrzeniu wniosku działający z upoważnienia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, dalej jako "GDDKiA", Zastępca Dyrektora Oddziału w [...] GDDKiA, decyzją z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] odmówił zezwolenia na lokalizację zjazdów.
Skarżący złożył środek odwoławczy od powyższego rozstrzygnięcia oraz wniosek o zawieszenie postępowania w sprawie, który został uwzględniony przez organ postanowieniem z [...] marca 2013 r. Następnie po podjęciu zawieszonego postępowania GDDKiA, decyzją z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. W jej uzasadnieniu organ wskazał, że lokalizacja powyższego zjazdu była niemożliwa z powodów wymaganego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tym kontekście organ powołał się na przepis § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r. poz. 124), dalej jako "rozporządzenie". W ocenie GDDKiA w niniejszej sprawie nie wystąpiła sytuacja wyjątkowa, o której mówi ww. przepis, gdyż jest możliwe wykorzystanie, tak jak dotąd, istniejącej drogi gminnej nr [...], która posiada połączenie z droga krajową nr [...] do obsługi przedmiotowych działek. Interes strony jest już więc w zasadniczym stopniu zaspokojony, co obligowało organ do wydania decyzji odmownej. Ponadto przedmiotowy zjazd byłby usytuowany w obszarze oddziaływania skrzyżowania drogi krajowej nr [...] z drogą gminną [...], gdzie zgodnie z przepisem § 113 ust. 7 pkt 1 w związku z § 78 ust. 1 rozporządzenia, zabrania się sytuowania zjazdów publicznych, gdyż jest to miejsce zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego. Początek obszaru oddziaływania skrzyżowania ww. dróg wyznacza znak drogowy pionowy A-6b "skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po prawej stronie", umieszczony w odległości ok. 230 m przed tym skrzyżowaniem. W takich sytuacjach jak zaistniała w sprawie, organ wydaje decyzje nie na zasadzie uznania administracyjnego, lecz związaną. Co więcej rozwiązanie, które strona przedstawiła w załączniku graficznym do wniosku, sprowadza się do likwidacji tego skrzyżowania, ponieważ pozbawia drogę gminną nr [...] jej dotychczasowego bezpośredniego połączenia z ww. drogą krajową, co należy uznać za niedopuszczalne.