Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 marca 2019 r., sygn. II OSK 3698/18

Administracyjne postępowanie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Anna Łuczaj, Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.), Sędzia WSA (del.) Tomasz Świstak, Protokolant starszy asystent sędziego H. S., po rozpoznaniu w dniu 20 marca 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 lutego 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 2724/17 w sprawie ze skargi A. B. na postanowienie Ministra Zdrowia z dnia 25 września 2012 r. nr ... w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. B. na rzecz Ministra Zdrowia kwotę 600 (sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 12 lutego 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 2724/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. B. na postanowienie Ministra Zdrowia z dnia 25 września 2012 r. nr ... w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.

W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd wskazał, że niniejsza sprawa rozpoznawana jest w wyniku uchylenia przez NSA, wyrokiem z 11 lipca 2017 r. (sygn. akt I OSK 2517/15), wyroku WSA w Warszawie z 16 stycznia 2015 r. (sygn. akt IV SA/Wa 2312/14).

Sąd wywiódł, że istota zarzutów skargi sprowadza się do zagadnienia, czy odwołanie skarżącego ze stanowiska konsultanta krajowego w dziedzinie okulistyki było decyzją administracyjną w rozumieniu art. 104 § 1 k.p.a.

Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 11 września 2014 r. przyjął, że akt odwołania nie jest decyzją. Sąd pierwszej instancji nie mógł podważać tej oceny prawnej. Dodać tylko można, że kwalifikacja dokonana przez NSA koresponduje z dominującym w orzecznictwie poglądem, że decyzja administracyjna jest kwalifikowaną czynnością konwencjonalną, toteż kompetencja do jej wydania powinna być wyraźnie przewidziana. Zatem w sytuacji, gdy nie obowiązuje żaden przepis prawa materialnego uprawniający do załatwienia sprawy przez wydanie decyzji administracyjnej, czyli brak jest wyraźnego przyzwolenia ustawodawcy do ukształtowania stosunku prawnego w drodze decyzji administracyjnej, nie można domniemywać, że możliwe jest wydanie tego rodzaju aktu przez organ administracji publicznej. Po to, aby wydać decyzję administracyjną, trzeba dysponować wyraźną podstawą prawną, i to w niewątpliwy sposób wynikającą z ustawy, a nie wyinterpretowaną w drodze wykładni. Minister prawidłowo zatem uznał, że odwołanie ze stanowiska konsultanta nie jest decyzją administracyjną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00