Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 2019 r., sygn. II OSK 1481/17

Czystość i porządek

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Zofia Flasińska, Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz, Sędzia WSA (del.) Kazimierz Bandarzewski (spr.), Protokolant starszy asystent sędziego Elżbieta Granatowska, po rozpoznaniu w dniu 3 kwietnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Spółdzielni Mieszkaniowej (...) w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 26 stycznia 2017 r. sygn. akt II SA/Lu 984/16 w sprawie ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej (...) w S. na uchwałę Rady Gminy K. z dnia (...) czerwca 2016 r. nr (...) w przedmiocie utrzymania porządku i czystości na terenie Gminy K. oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 26 stycznia 2017 r. sygn. akt II SA/Lu 984/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę Spółdzielni Mieszkaniowej (...) w S. na uchwałę Rady Gminy K. z dnia (...) czerwca 2016 r. nr (...) w sprawie regulaminu czystości i porządku na terenie Gminy K., zwaną dalej w skrócie "Regulaminem".

Sąd pierwszej instancji kontrolując powyższą uchwałę stwierdził, że podstawą materialnoprawną § 5 ust. 1-3 Regulaminu stanowi art. 4 ust. 2 pkt. 2 lit. a i b oraz art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250 z późn. zm.) zwanej dalej "u.c.p.g.".

Treść art. 4 ust. 2 pkt 2 u.c.p.g. pozwala na stwierdzenie, że ratio legis zawartej w nim normy dotyczy ustalenia mechanizmu obliczania rodzaju i pojemności urządzeń do zbierania odpadów według kryteriów wskazanych w jego pkt a i b. Określenie średniej wielkości wytwarzanych odpadów komunalnych jest podstawowym kryterium według którego należy określić rodzaje i minimalną wielkość pojemników. Istotne jest, aby rada gminy ustalenia w Regulaminie co do rodzaju i minimalnej wielkości pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów oparła na analizie danych gromadzonych w związku z prowadzeniem zbiórki odpadów na terenie gminy. Przy czym żaden z przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie wskazuje okresu, z którego powinny pochodzić analizowane informacje. Gmina nie ma obowiązku uwzględniania danych sprawozdawczych z okresu rocznego bądź półrocznego, które służą celom określonym w art. 9tb ust. 1 i 3 u.c.p.g.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00