Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2019 r., sygn. II GSK 4266/16

Transport

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska (spr.) Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia del. WSA Urszula Wilk Protokolant starszy asystent sędziego Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 4 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 maja 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 3346/15 w sprawie ze skargi A.K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...], 3. umarza postępowanie administracyjne, 4. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz A.K. 1300 (tysiąc trzysta) złotych tytułem kosztów postępowania sądowoadministracyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 10 maja 2016 r. o sygn. akt VI SA/Wa 3346/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił w całości skargę A.K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: GITD) z dnia [...] października 2015 r. w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że za podstawę rozstrzygnięcia Sąd I instancji przyjął następujące ustalenia.

Decyzją z dnia [...] października 2015 r. GITD, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm., obecny tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.; dalej: k.p.a.), art. 64 ust. 1-2, art. 64c, art. 140aa ust. 1, ust. 3 pkt 1, art. 140ab ust. 1 pkt 2, ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm., obecny tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 ze zm.; dalej: p.r.d.), art. 41 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460, obecny tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 2068 ze zm.; dalej: u.d.p.), utrzymał w mocy decyzję Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2015 r. o nałożeniu na A.K. kary pieniężnej 5000 zł za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia kategorii IV. W wyniku kontroli drogowej pojazdu członowego, złożonego z dwuosiowego ciągnika samochodowego wraz z trzyosiową naczepą, przeprowadzonej 12 czerwca 2015 r. w N. na drodze krajowej nr [...] o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, którym dwóch kierowców (w załodze) na rzecz A.K. wykonywało przewóz drogowy ładunku podzielnego (gęsi w klatkach) z Węgier do N., ustalono, po odjęciu błędu pomiaru w wysokości 2 % zaokrąglonego do 0,1 t w górę, przekroczenie dopuszczalnych norm nacisku osi na drogę - pojedynczej osi napędowej, której nacisk wyniósł 10,4 t, co stanowiło przekroczenie o 0,4 t tj. o 4 %. Kontrola została utrwalona protokołem; kierowcy nie podpisali go bez podania przyczyn, zaś zespół pojazdów zważono jednokrotnie przy użyciu dwóch zalegalizowanych wag typu SAW 10C. Kierowcy nie wnioskowali o ponowne ważenie. GITD uznał, że z uwagi na stwierdzoną wagę oraz pozostałe parametry zespołu pojazdów przewoźnik powinien posiadać zezwolenie kat. IV. GITD wskazał, że miejsce ważenia legitymowało się w dniu kontroli protokołem z pomiaru pochylenia terenu na stanowisku ważenia pojazdów z dnia 2 kwietnia 2015 r., a czynności ważenia dokonano prawidłowo.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00