Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 9 maja 2019 r., sygn. II GSK 1309/17

Własność przemysłowa

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska (spr.) Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń Protokolant starszy asystent sędziego Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 9 maja 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "A" Sp. z o.o. w B. (obecnie: A Sp. z o.o. w K.) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 grudnia 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 795/16 w sprawie ze skargi M. R., A. R. i P. R. na decyzję Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy w części 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. oddala skargę, 3. zasądza solidarnie od M. R., A. R. i P. R. na rzecz B. Sp. z o.o. w K. 1700 (tysiąc siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 14 grudnia 2016 r. o sygn. akt VI SA/Wa 795/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi M.R., A.R. i P.R. na decyzję Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy w części, uchylił zaskarżoną decyzję w części dotyczącej oddalenia wniosku o unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy "St. Ryłko" nr R.235197 w zakresie dotyczącym galanterii skórzanej z klasy 18 i orzekł o kosztach postępowania.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że za podstawę rozstrzygnięcia Sąd I instancji przyjął następujące ustalenia.

Decyzją z dnia [...] maja 2015 r. Urząd Patentowy na podstawie art. 132 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 ze zm.; dalej: p.w.p.), po rozpoznaniu wniosku M.R., unieważnił należące do A Sp. z o.o. w B. prawo ochronne na znak towarowy słowno-graficzny "ST. RYŁKO" nr R.235197 w części dotyczącej odzieży z klasy 25, natomiast w części dotyczącej galanterii skórzanej z klasy 18 wniosek oddalił. Organ wyjaśnił, że skoro uprawniona wyraziła zgodę na unieważnienie prawa ochronnego na sporny znak w zakresie odzieży z kl. 25, to sprawa w tym zakresie stała się bezsporna, natomiast nie podzielił stanowiska wnioskodawcy, iż galanteria skórzana zawarta w wykazie znaku spornego w kl. 18 stanowi towar podobny względem konfekcji damskiej oraz męskiej ujętej w kl. 25 w wykazie znaku wcześniejszego (tj. należącego do M.R. znaku słowno-graficznego "RYŁKO" nr R.146583, zarejestrowanego z pierwszeństwem od 28.10.1999 r.). Mianem galanterii skórzanej określa się wytworzone ze skóry drobne przedmioty stanowiące zwykle zdobnicze dodatki do odzieży tj.: portfele, etui, torebki, teczki, walizki, paski. W ocenie organu, przedmioty te wiążą się w pewien sposób z odzieżą - stanowią do niej dodatek, jednakże związek ten jest na tyle luźny, że brak jest podstaw, aby uznać te towary za podobne w rozumieniu art. 132 ust. 2 pkt 2 p.w.p. Galanteria skórzana nie stanowi odzieży sensu stricto i nie jest nieodzowna do jej użycia. Porównywane towary nie mają także charakteru konkurencyjnego, tzn. nie można zastąpić jednych drugimi. Zasadniczym przeznaczeniem konfekcji jest okrywanie ludzkiego ciała, podczas gdy galanteria skórzana w pierwszej kolejności ma charakter zdobniczy. Są to zatem towary o odmiennym charakterze, różniące się również w zakresie sposobu ich użycia. Zwykle odzież oraz galanteria skórzana są wykonywane przez odmienne wyspecjalizowane przedsiębiorstwa; zwykle też są one sprzedawane w odrębnych wyspecjalizowanych sklepach odzieżowych oraz galanteryjnych lub w odrębnych działach sklepów wielkopowierzchniowych czy internetowych. Okoliczność, że wiele towarów z branży odzieży i mody może - poza podstawową funkcją - spełniać jednocześnie funkcję estetyczną nie prowadzi konsumenta do przekonania, że towary te pochodzą z tego samego przedsiębiorstwa lub z przedsiębiorstw powiązanych gospodarczo. Urząd uznał więc, że porównywane towary są odmiennego rodzaju, mają inne przeznaczenie, a co za tym idzie skierowane są do nabywców o odmiennych potrzebach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00