Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2019 r., sygn. I FSK 1304/17
Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Adam Bącal (sprawozdawca), Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska, Sędzia WSA del. Alojzy Skrodzki, Protokolant Eliza Kusy, po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 11 maja 2017 r. sygn. akt I SA/Sz 264/17 w sprawie ze skargi Gminy S. na interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 6 grudnia 2016 r. nr ITPP3.4512.504.1.2016.AT w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Szczecinie, 2) zasądza od Gminy S. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 580 (słownie: pięćset osiemdziesiąt ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 11 maja 2017 r., sygn. akt I SA/Sz 264/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uwzględnił skargę Gminy S. (dalej "Gmina") na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 6 grudnia 2016 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług i uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.
Rozstrzygnięcie to zapadło w następującym, przyjętym przez Sąd pierwszej instancji, stanie faktycznym:
Gmina wystąpiła do Ministra Finansów (dalej "organ") o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, wskazując we wniosku, że jako zarejestrowany podatnik tego podatku, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, wykonuje zarówno czynności opodatkowane VAT wg różnych stawek podatkowych, jak i objęte zwolnieniem z opodatkowania (przykłady obu rodzajów czynności wskazano we wniosku). Oprócz tego Gmina podejmuje działania w reżimie publicznoprawnym, polegające na uzyskiwaniu określonych dochodów (np. z podatków i opłat), jak też niezwiązane z uzyskiwaniem wpływów do budżetu (np. budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej). W związku z wykonywaniem wszystkich ww. czynności i działań Gmina ponosi szereg wydatków, udokumentowanych fakturami z wykazanym podatkiem VAT. Niektóre z tych wydatków są jednocześnie związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, czynnościami zwolnionymi z opodatkowania oraz działalnością wykonywaną w reżimie publicznoprawnym (tzw. "wydatki mieszane"). Gmina nie zna przy tym sposobu, aby wydatki te bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do jednej z wymienionych powyżej kategorii swojej aktywności.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right