Wyrok NSA z dnia 27 maja 2019 r., sygn. I FSK 577/17
O działalności gminy w charakterze podatnika przedmiotowego podatku stanowi ust. 6 art. 15 u.p.t.u., zgodnie z którym, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przyjęte jest, że gmina jest organem władzy publicznej.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia WSA del. Zbigniew Łoboda (sprawozdawca), Protokolant asystent sędziego Katarzyna Czuduk, po rozpoznaniu w dniu 27 maja 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Miasta W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 grudnia 2016 r. sygn. akt III SA/Gl 771/16 w sprawie ze skargi Miasta W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 3 marca 2016 r. nr IBPP3/4512-948/15/ASz w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Miasta W. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 480 (słownie: czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego. NSA/wyr. 1 - wyrok
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 grudnia 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 771/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu skargi Miasta W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 3 marca 2016 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm., dalej - "p.p.s.a."), oddalił skargę.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidulanej Miasto W. wskazało, że jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W latach 2013-2014 Gmina zrealizowała inwestycje polegające na budowie odcinka drogi wraz z oświetleniem na osiedlu B. oraz na osiedlu G. W obydwóch przypadkach budowa dotyczyła odcinków drogi prowadzących do działek, będących przedmiotem opodatkowanej sprzedaży przez Gminę, udokumentowanej fakturami VAT. Wnioskodawca zaznaczył, że celem budowy wymienionych dróg było wyłącznie zapewnienie dojazdu do sprzedawanych działek budowlanych i budowa ta nie miała zasadniczo wpływu na usprawnienie ruchu drogowego w Gminie. Gdyby nie chęć zapewnienia dojazdu do sprzedawanych działek, uatrakcyjnienie ich w ten sposób - wnioskodawca nie podjąłby się budowy. Jeszcze przed rozpoczęciem budowy, nabywcy działek spodziewali się wykonania inwestycji drogowej, co miało wpływ na ustalenie ceny działek. Zdaniem Gminy, budowa wskazanych dróg jest ściśle związana ze sprzedażą wymienionych działek budowlanych, a jednocześnie pozostaje bez ścisłego związku z pozostałą infrastrukturą drogową na terenie Gminy.