Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2019 r., sygn. I FSK 370/17
Nawet jeśli podatnik nie ma świadomości, że bierze udział w przestępczej działalności, to zaniedbania w doborze i weryfikacji kontrahenta skutkują tym, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Gazeta Prawna nr 81/2019
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia WSA del. Agnieszka Jakimowicz (sprawozdawca), Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 5 kwietnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku (obecnie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 21 grudnia 2016 r. sygn. akt I SA/Bk 600/16 w sprawie ze skargi B. S. A. w B na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku z dnia 14 kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń 2014 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od B. S. A. w B. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku kwotę 14.631 (słownie: czternaście tysięcy sześćset trzydzieści jeden) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 21 grudnia 2016 r., sygn. akt I SA/Bk 600/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, po rozpoznaniu skargi B. S.A. w B., uchylił decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku z dnia 14 kwietnia 2016 r. o nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiąc styczeń 2014 r. i poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w B. z dnia 14 grudnia 2015 r., nr [...] oraz zasądził na rzecz strony skarżącej stosowne koszty postępowania sądowego.
Z uzasadnienia przedmiotowego orzeczenia Sądu I instancji wynika, że organy podatkowe stwierdziły, iż spółka, której głównym profilem prowadzonej działalności gospodarczej była w kontrolowanym okresie sprzedaż towarów w postaci gazu płynnego, węgla i nawozów, uczestniczyła w łańcuchu fikcyjnych transakcji zakupu i sprzedaży trumien, cynku, granulatu i osi i w związku z tym odmówiły jej prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez firmę P. Sp. z o.o. w C., przypisując w całym procederze rolę tzw. brokera. Ponadto zakwestionowano rzeczywistość wykazanych przez stronę skarżącą wewnątrzwspólnotowych dostaw tych towarów na rzecz podmiotów czeskich tj. D. i R. S.E. Organy podatkowe opisały łańcuch podmiotów, występujących w ramach karuzeli podatkowej, w której nie da się ustalić dostawcy bądź producenta towaru ani odbiorcy finalnego. Ten sam towar niewiadomego pochodzenia krążył pomiędzy Polską i Czechami i pomiędzy tymi samymi podmiotami, a zeznania kierowców dokonujących transportu do innego państwa członkowskiego wskazywały, że transport ten był pozorowany, dokonywany wyłącznie w celu upozorowania transakcji kupna-sprzedaży.