Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2019 r., sygn. II FSK 245/17
Zwolnieniem z podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., może zostać objęty dochód ustalany łącznie z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o wszystkie posiadane przez niego zezwolenia, aż do wysokości ograniczeń wynikających z tych zezwoleń, bez konieczności przyporządkowania poszczególnych limitów pomocy publicznej do poszczególnych inwestycji określonych w kolejno wydawanych zezwoleniach, na podstawie art. 16 ust. 1 u.s.s.e.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Andrzej Jagiełło (sprawozdawca), Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędzia WSA del. Mirosław Surma, protokolant Joanna Legieć, po rozpoznaniu w dniu 12 lutego 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego z upoważnienia Ministra Rozwoju i Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 3 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Go 314/16 w sprawie ze skargi "B" sp. z o.o. z siedzibą w K. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2016 r. nr ILPB3/4510-1-171/16-4/KS w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz "B" sp. z o.o. z siedzibą w K. kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
UZASADNIENIE 1.1. Wyrokiem z dnia 3 listopada 2016 r., sygn. akt I SA/Go 314/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, po rozpoznaniu skargi B. Sp. z o.o. w K. (Spółka), na podstawie art. 146 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j. t. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.) - dalej: p.p.s.a., uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów - z upoważnienia którego działał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 czerwca 2016 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. 1.2. Przedstawiając stan sprawy Sąd wskazał, że Spółka we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej podała m.in., że działa na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) na podstawie zezwolenia z dnia 29 listopada 2000 r. (Zezwolenie nr 1), udzielonego na prowadzenie działalności na terenie strefy rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy, wymienionych w zezwoleniu do dnia 15 listopada 2017 r. Spółka poniosła wydatki inwestycyjne przekraczające równowartość 1 mln. zł a na moment wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw z dnia 2 października 2003 r. (Dz. U. Nr 188, poz. 1840, dalej: ustawa zmieniająca) spełniał definicję małego przedsiębiorcy w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. Jako małemu przedsiębiorcy do końca roku 2011 przysługiwało prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. W ciągu 10 lat od rozpoczęcia działalności (od 7 listopada 2003 r.) przysługiwało jej całkowite zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych od dochodu wypracowanego na terenie strefy, a po upływie tego okresu zwolnienie w wysokości 50 % tego dochodu. Na mocy art. 7 ustawy zmieniającej wpływy z podatku dochodowego, wynikające z dochodu wypracowanego na terenie SSE na podstawie Zezwolenia nr 1 w wysokości odpowiadającej różnicy między kwotą podatku należnego i zapłaconego przez nią a kwotą podatku, który podlegałby zapłacie przy uwzględnieniu zwolnień wynikających z art. 12 ustawy o SSE w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r., podlega przekazaniu na rachunek Funduszu Strefowego. Zatem począwszy od rozliczenia za rok 2013 Spółka składa stosowne informacje SSE-R. Spółka, już jako duży przedsiębiorca, wystąpiła z wnioskiem o udzielenie zezwolenia strefowego na realizację projektu inwestycyjnego. Nowa inwestycja będzie polegała na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu. Na zakupionej na terenie strefy nieruchomości gruntowej powstanie zakład produkcyjny. 23 czerwca 2015 r. uzyskała Zezwolenie nr 2 na prowadzenie na terenie SSE działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy określonych. Zakres działalności, w wyniku realizacji nowej inwestycji, nie zmieni się diametralnie w stosunku do obecnej zasadniczej działalności ale zostanie rozszerzona. Spółka dysponuje już prawem do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie Zezwolenia nr 2 ze względu na fakt, iż w związku z zakupem gruntu, na którym ma zostać zrealizowana inwestycja poniosła w wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą. W stosunku do Zezwolenia nr 2 zaprowadziła ewidencję nakładów inwestycyjnych, pozwalającą ustalić ich wysokość. Natomiast sam proces produkcji w okresie obowiązywania obu zezwoleń będzie przebiegał w ramach funkcjonowania zakładu produkcyjnego na terenie SSE, bez rozdziału na działalność prowadzoną w oparciu o poszczególne zwolnienia. Docelowo, cały majątek zostanie przeniesiony do hali wybudowanej w ramach nowej inwestycji. W związku z tym Spółka zadała między innymi pytania:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right