Wyrok NSA z dnia 19 lipca 2018 r., sygn. II OSK 3291/17
Budowlane prawo
Dnia 19 lipca 2018 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA J. Stelmasiak Sędziowie sędzia NSA M. Masternak - Kubiak sędzia del. NSA Jerzy Solarski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 lipca 2018 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 17 sierpnia 2017 r. sygn. akt II SA/Sz 803/17 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Szczecinie z dnia [...]czerwca 2017 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17 sierpnia 2017 r. sygn. II SA/Sz 803/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (dalej: "WSA") oddalił skargę [...] (dalej: "Skarżąca") na decyzję Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: "WINB") z dnia [...] czerwca 2017 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki.
W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację faktyczną i prawną: zaskarżoną decyzją, na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (j.t.: Dz. U. z 2016 r., poz. 290 ze zm., dalej: "P.b."), WINB utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Koszalinie (dalej: "PINB") Nr [...] z dnia [...] kwietnia 2017 r., nakazującą Skarżącej rozbiórkę budynku rekreacji indywidualnej, wykonanego w miejscowości [...], działka nr [...], bez wymaganego prawem zgłoszenia. Organ odwoławczy podał, że w dniu [...] lipca 2015 r. PINB przeprowadził kontrolę przedmiotowej działki, na której stwierdzono wykonanie budynku rekreacji indywidualnej o wymiarach 6,0 x 5,50 m, o konstrukcji drewnianej, posadowionego na bloczkach betonowych, z pokryciem dachu z blachodachówki, bez instalacji wodociągowej i elektrycznej, z odprowadzeniem ścieków z łazienki do zbiornika. Obiekt wybudowany został w 2000 roku bez wymaganych dokumentów umożliwiających legalną budowę. Wobec tego PINB zawiesił postępowanie administracyjne, do czasu wydania przez Wójta Gminy Będzino (dalej: "Wójt") decyzji w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla zrealizowanego w warunkach samowoli obiektu. Decyzją ostateczną Nr [...] z dnia [...] marca 2016 r., znak: [...] Wójt odmówił wydania decyzji ustalającej warunki zabudowy dla inwestycji Skarżącej. W związku z tym PINB postanowieniem z dnia [...] września 2016 r. podjął zawieszone postępowanie, po czym decyzją z dnia [...] kwietnia 2017 r., nakazał Skarżącej rozbiórkę budynku rekreacji indywidualnej, wykonanego bez wymaganego prawem zgłoszenia. Po rozpatrzeniu odwołania Skarżącej WINB wskazał, że brak jest podstaw do wdrożenia procedury legalizacyjnej określonej w art. 49b ust. 2 P.b., gdyż postawiony na działce obiekt stanowiący samowolę budowlaną jest niezgodny z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wynika to z decyzji Wójta odmawiającej ustalenia warunków zabudowy dla przedmiotowej samowoli. WINB wskazał, że posadowienie budynku na fundamentach punktowych wykonanych z bloczków betonowych, kwalifikuje ten obiekt pod definicję budynku, gdyż technologia uformowania fundamentu nie zmienia charakteru obiektu budowlanego jako budynku. W związku z tym, mając na uwadze art. 29 ust. 1 pkt 2a oraz art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy P.b., inwestor obowiązany był dokonać zgłoszenia budowy przedmiotowego obiektu do organu administracji architektoniczno-budowlanej.