Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2018 r., sygn. II OSK 970/16

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łuczaj (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła Sędzia del. WSA Jerzy Bortkiewicz Protokolant starszy asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M.B. i J. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 grudnia 2015 r. sygn. akt VII SA/Wa 1117/15 w sprawie ze skargi M.B. i J. B. na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia[...] kwietnia 2015 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 17 grudnia 2015 r., sygn. akt VII SA/Wa 1117/15, oddalił skargę M. B i J. B na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2015 r., znak: [...], w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego.

W uzasadnieniu powyższego wyroku Sad podał, że zaskarżonym postanowieniem Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy postanowienie Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z [...] stycznia 2014 r., odmawiające - na podstawie art. 61a k.p.a. - wszczęcia na wniosek M. i J. B postępowania w sprawie samowolnej rozbiórki tymczasowego parkingu ogólnodostępnego położonego na części działki nr [...] w B.. Organ wskazał, że postanowieniem z dnia [...] lutego 2014 r. utrzymał w mocy ww. postanowienie Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z [...] stycznia 2014 r., jednak WSA w Warszawie, wyrokiem z 2 grudnia 2014 r., sygn. akt VII SA/Wa 735/14 uchylił je z uwagi na rozpoznanie sprawy na podstawie niekompletnego materiału dowodowego. Po uzupełnieniu materiału dowodowego organ wyjaśnił, że postanowieniem z dnia [...] sierpnia 1997 r. Prezydent Miasta B. uzgodnił lokalizację wjazdu i parkingu ogólnodostępnego w pasie drogowym ul. R. i na działce nr [...] w B., wskazując warunek: parking ogólnodostępny tymczasowy - w przypadku budowy ul. P. (przedłużenie) zostanie rozebrany bez odszkodowania, a decyzją z [...] sierpnia 1997 r. udzielił Państwu B pozwolenia na budowę opisanej inwestycji "do czasu wejścia planowej zabudowy wynikającej z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części osiedla J. na działce budowlanej położonej w B. przy ul. R. [...]". W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zabudowy jednorodzinnej części osiedla "J." w B. (uchwała nr [...] Rady Miejskiej w B. z [...] grudnia 1991 r.), część działki nr [...] przeznaczono pod ulicę zbiorczą tranzytową (symbol Zt), przedłużenie ul. P.. W związku z powyższym, zdaniem Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, obowiązek rozbiórki parkingu stał się wymagalny z chwilą wydania decyzji z [...] października 2010 r. nr [...] o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej "Budowa przedłużenia ulicy P., w ciągu drogi krajowej Nr [...], na odcinku od ul. S. do przedłużenia ul. G. w B." oraz "Budowa przedłużenia ulicy P., w ciągu drogi wojewódzkiej, na odcinku od przedłużenia ul. G. do ul. W. w B." wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej oraz zatwierdzeniem podziału nieruchomości w zakresie robót obejmujących m. in. dz. nr [...], jako przeznaczonej w całości pod projektowaną drogę wojewódzką. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Organ wyjaśnił, że obiekty budowlane tymczasowe podlegają rozbiórce z mocy prawa, po upływie czasu oznaczonego w pozwoleniu na budowę przez organ architektoniczno-budowlany. Skoro w tej sprawie nakaz rozbiórki wynikał z mocy prawa, to nie zachodziła konieczność wydawania decyzji o rozbiórce bądź wskazywania o tym w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W konsekwencji organ przyjął, powołując się na art. 61 a § 1 k.p.a., że wszczęcie postępowania na żądanie wnioskodawców jest niemożliwe "z innych uzasadnionych przyczyn", bowiem nie ma przedmiotu postępowania (parkingu) i podstawy materialnoprawnej do jego przeprowadzenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00