Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2018 r., sygn. I GSK 639/18

Oświata

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Stukan-Pytlowany Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 17 sierpnia 2017 r. sygn. akt III SA/Wr 345/17 w sprawie ze skargi K. T. na § 4 ust. 1 i 2, § 5 ust. 4, § 6 ust. 6, § 7 ust. 4, ust. 6, ust. 7 i 8, ust. 15-17 oraz załącznik nr 2 w zakresie podania danych osobowych uczniów, rodziców/opiekunów prawnych uchwały Rady Miejskiej w B.-G. z dnia [...] listopada 2016 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, zakresu i trybu kontroli wykorzystania dotacji dla niepublicznych przedszkoli 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od K. T. na rzecz Rady Miejskiej w B.-G. 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 17 sierpnia 2017r., sygn. akt III SA/Wr 345/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę K. T. na § 4 ust. 1 i 2, § 5 ust. 4, § 6 ust. 6, § 7 ust. 4, ust. 6, ust. 7 i 8, ust. 15 -17 oraz załącznik nr 2 w zakresie podania danych osobowych uczniów, rodziców/opiekunów prawnych uchwały Rady Miejskiej w B.-G. z dnia 30 listopada 2016r. nr XXIX/175/16 w przedmiocie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.

Przedstawiając przyjęty za podstawę wyroku stan sprawy - Sąd I instancji wskazał, że K. T., prowadząca Przedszkole Niepubliczne "[...]" przy ul. [...] w B.-G., po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, złożyła skargę na uchwałę Rady Miejskiej w B.-G. z dnia [...] listopada 2016r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, wnosząc o stwierdzenie nieważności § 4 ust. 1 i 2; § 5 ust. 4; § 6 ust. 6; § 7 ust. 4; § 7 ust. 6; § 7 ust. 7 i 8; § 7 ust. 15 - 17 oraz załącznika nr 2 do tej uchwały w zakresie w jakim wymaga on przedstawienia listy uczniów wykazanych w informacji miesięcznej zawierającej: imię i nazwisko ucznia, adres zamieszkania, pesel, imię i nazwisko rodzica/opiekuna prawnego. W skardze stwierdziła, że uchwała w rozdziale 5, wbrew art. 90 ust. 4 u.s.o., nie określa w sposób precyzyjny zakresu kontroli prawidłowości wykorzystywania dotacji. Brak jest też podstaw prawnych do sytuowania w akcie prawa miejscowego postanowień przekazujących prezydentowi miasta kompetencje do określenia w zarządzeniu szczegółowych czynności postępowania kontrolnego. Ponadto uchwała wprowadza nieznane ustawie kryteria udzielania dotacji w postaci comiesięcznego podania informacji o aktualnej liczbie uczniów (informacja miesięczna), w której treści zawarte zostaną dane osobowe wskazane w załączniku nr 2 do uchwały. W uchwale nie wskazano też żadnych reguł przetwarzania i ochrony danych osobowych. Ponadto uchwała przyznaje wbrew art. 90 ust. 3f u.s.o. kontrolerom nieznane ustawie uprawnienia do żądania sporządzania niezbędnych do kontroli kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach. Za niedopuszczalne uznała również wprowadzenie nieznanego ustawie obowiązku podmiotu prowadzącego przedszkole zapewnienia kontrolerom warunków niezbędnych do prowadzenia kontroli, w miarę możliwości udostępnienia im odrębnych pomieszczeń a w razie braku zapewnienia niezbędnych warunków do przeprowadzenia kontroli do dostarczenia dokumentacji i innych materiałów na adres organu. Ustawa nie przewiduje też zdaniem skarżącej obowiązku placówki przechowywania dokumentów związanych z udzieleniem dotacji, przez okres 5 lat licząc od końca roku, w którym udzielono dotacji; uprawnienia organu stanowiącego do nakładania takiego obowiązku oraz nadania burmistrzowi uprawnień do wydawania wiążących zaleceń pokontrolnych, a tym bardziej do następczej kontroli realizacji tych zaleceń pokontrolnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00