Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 maja 2018 r., sygn. II GSK 2934/16

Przeciwdziałanie alkoholizmowi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Joanna Zabłocka sędzia NSA Andrzej Kisielewicz (spr.) sędzia del. WSA Elżbieta Kowalik- Grzanka Protokolant Sylwia Nerkowska po rozpoznaniu w dniu 17 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej w Mordach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 1955/15 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w Siedlcach na uchwałę Rady Miejskiej w Mordach z dnia 31 sierpnia 2011 r. nr X/45/2011 w przedmiocie ustalenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 7 grudnia 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 1955/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi Prokuratora Rejonowego w Siedlcach na uchwałę Rady Miejskiej w Mordach z dnia 31 sierpnia 2011 r. nr X/45/2011 w przedmiocie zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.

Ze stanu faktycznego sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że Prokurator Rejonowy w Siedlcach wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Mordach z dnia 31 sierpnia

2011 r., wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w części dotyczącej § 1 uchwały jako wydanej z istotnym naruszeniem prawa. W uzasadnieniu Prokurator podniósł, że określony w § 1 uchwały sposób mierzenia odległości 50 m od obiektów chronionych jest nieprecyzyjny i może pozwalać na dowolność na etapie realizacji uchwały, w tym w zakresie opiniowania i załatwiania wniosków o wydanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Użyty w tym przepisie zwrot "najkrótszą drogą powszechnie uczęszczaną" umożliwia różne pojmowanie mierzenia odległości i nie dąży do realizacji celów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r., poz. 1356 ze zm.), m.in. ograniczenia dostępności alkoholu i tworzenia warunków motywujących powstrzymywanie się od spożywania alkoholu. Zdaniem Prokuratora, odległości te powinny być mierzone w oparciu o obiektywne mierniki pomiaru odległości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00