Wyrok NSA z dnia 20 marca 2018 r., sygn. II GSK 1411/16
Ruch drogowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz Sędzia NSA Barbara Mleczko-Jabłońska Sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) Protokolant Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 20 marca 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 listopada 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 753/15 w sprawie ze skargi P. B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z 25 listopada 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 753/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: organ odwoławczy lub GITD) z [...] stycznia 2015 r. nr [...]. Decyzją tą, po rozpatrzeniu odwołania P. B. (dalej: skarżący) utrzymana została w mocy wydana na podstawie art. 64 ust. 1, 2, art. 140 aa ust. 1, 3, 4, art. 140 ab ust. 1 pkt 2, ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 2012 poz. 1137, dalej: ustawa uprd), art. 41 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. 2013 poz. 260, dalej: udp), decyzja [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2014 r. nakładająca karę pieniężną w wysokości 5 000 złotych za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.
Decyzje zostały wydane w oparciu o ustalenie, że [...] września 2014 r. w miejscowości S. na drodze krajowej nr [...] został zatrzymany do kontroli dwuosiowy pojazd marki [...] wraz z trzyosiową naczepą. Pojazdem wykonywano w imieniu skarżącego przewozu mąki zapakowanej w worki (ładunek podzielny). W wyniku pomiarów kontrolowanego pojazdu członowego stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej pojazdu o 0,1 t, to jest nacisk ten wynosił 10,1 t przy dopuszczalnym nacisku 10 t. Miejsce ważenia w miejscowości S. legitymowało się w dniu kontroli protokołem z pomiaru pochylenia terenu na stanowisku ważenia pojazdów z dnia 25 kwietnia 2014 r. Pojazd został zważony przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10C/II. Wagi te miały aktualne w dniu kontroli świadectwa zgodności. Pojazd został zważony dwukrotnie. Kierowca odmówił podpisania protokołu kontroli z powodu rozbieżności w ważeniu.