Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2018 r., sygn. II FSK 41/17

 

Z wyłączenia z podatku od nieruchomości korzystają te nieruchomości, które są bezpośrednio wykorzystywane przez organ samorządu terytorialnego (art. 2 ust. 3 pkt 3 upol). Przekazanie nieruchomości do używania innemu podmiotowi wyklucza stosowanie tego wyłączenia.

Monitor Księgowego nr 3/2019

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędzia NSA Tomasz Zborzyński (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Marta Waksmundzka- Karasińska, Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P.S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 6 września 2016 r. sygn. akt I SA/Bd 323/16 w sprawie ze skargi P.S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy z dnia 6 kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2013 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z 6 września 2016r., sygn. akt I SA/Bd 323/16, oddalił skargę P.S.A. w W. (dalej: "Skarżąca", "P.S.A.") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy (dalej: "SKO") z dnia 6 kwietnia 2016 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2013r.

Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji wskazał, że Skarżąca zwróciła się do Burmistrza Miasta Z. o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2009-2014. W uzasadnieniu podała, że wyszczególnione we wniosku obiekty (budynek magazynowy, budynek parowozowni, budynek schronisko, budynek parowozowni - wagonownia, budynek parowozowni - dworzec), były opodatkowane stawką przewidzianą dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, podczas gdy nieruchomości te są zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego. Należało zatem zastosować wyłączenie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, uregulowane w art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2014r. poz. 849 ze zm. - dalej "u.p.o.l."). Skarżąca wskazała, że przekazała samorządowi obiekty w posiadanie zależne, a Powiat Z. zobowiązał się do ich wykorzystywania w celu przewozu osób.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00