Wyrok NSA z dnia 2 lutego 2018 r., sygn. II FSK 171/16
Podatek dochodowy od osób prawnych
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia WSA (del.) Mirosław Surma (sprawozdawca), Protokolant Bernadetta Pręgowska, po rozpoznaniu w dniu 2 lutego 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 16 września 2015 r. sygn. akt I SA/Kr 981/15 w sprawie ze skargi P. [...] "P." sp. z o.o. z siedzibą w N. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2015 r. nr IBPBI/2/423-1420/14/MO w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
1.1. Wyrokiem z 16 września 2015 r. sygn. akt I SA/Kr 981/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, na podstawie art. 146 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), dalej jako "p.p.s.a.", po rozpoznaniu skargi P.P. Sp. z o.o. w N. uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 26 lutego 2015 r. Nr IBPBI/2/423-1420/14/MO w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.
1.2. Sąd pierwszej instancji podał, że wnioskiem z 17 listopada 2014 r. P.P. Sp. z o.o. w N. zwróciła się do Ministra Finansów o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zapłatę cła, podatku obrotowego od importu oraz odsetek od zaległości celnych na rzecz Głównego Urzędu Celnego w Niemczech.
1.3. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym spółka podała, że
w 1995 r. jako przewoźnik wykonała 4 transporty (usługi zlecone). Transporty odbywały się zgodnie z Konwencją TIR, z miejsca wyjścia w Polsce do organu celnego w miejscu przeznaczenia w Hiszpanii, Portugalii. W przypadku tych transportów, zdaniem niemieckich organów celnych, nie została prawidłowo zakończona procedura przesyłki towarowej wraz z karnetem TIR. Wskutek tego