Wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2017 r., sygn. II OSK 2619/15
Żaden z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego czy ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, nie daje możliwości wyegzekwowania od właściwego organu inicjatywy w tym zakresie w toku kontroli instancyjnej, czy też w drodze skargi do sądu administracyjnego na bezczynność organu.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędzia del. WSA Arkadiusz Windak Protokolant starszy asystent sędziego Justyna Żurawska po rozpoznaniu w dniu 20 czerwca 2017r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej I. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 3 lutego 2015 r. sygn. akt II SA/Bd 1309/14 w sprawie ze skargi I. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie kierunku rekultywacji i zagospodarowania gruntów oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 3 lutego 2015 r., sygn. akt II SA/Bd 1309/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Bydgoszczy oddalił skargę I.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO lub Kolegium) we Włocławku z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie kierunku rekultywacji i zagospodarowania gruntów. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Jak ustalił to sąd wojewódzki decyzją z dnia [...] listopada 2011 r., nr [...], po rozpatrzeniu wniosku [...], Starosta Aleksandrowski ("Starosta") uzgodnił rolny (przy częściowym zawodnieniu) kierunek rekultywacji gruntów poeksploatacyjnych złoża kruszywa naturalnego "MICHALIN", zlokalizowanego na działce nr [...] położonej w miejscowości Michalin, gmina Waganiec. Określił również sposób wykonania rekultywacji. Z treści decyzji wynikało, że organ uznał wnioskodawcę za właściciela nieruchomości podlegającej rekultywacji. W podstawie prawnej tej decyzji powołano się na dyspozycję art. 4 pkt 18, art. 20 ust. 1 i art. 22 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004 r., Nr 121, poz. 1266 ze zm., dalej Uogrl) oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego.