Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 maja 2017 r., sygn. I OSK 23/17

Legitymację do złożenia skargi ma więc osoba, której prawa lub obowiązki kształtuje zaskarżony akt, przy czym niekoniecznie muszą być to prawa lub obowiązki publicznoprawne. Orzecznictwo sądów administracyjnych w tej kwestii jest jednolite. Przykładem może być pogląd, zgodnie z którym właściciel nieruchomości jest stroną w każdym postępowaniu administracyjnym, a co za tym idzie i sądowoadministracyjnym, w sprawach dotyczących jego nieruchomości.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) sędzia NSA Marek Stojanowski sędzia del. WSA Marian Wolanin Protokolant asystent sędziego Katarzyna Kudrzycka po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2017 roku skargi kasacyjnej Rady Gminy K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 30 czerwca 2016 r. sygn. akt III SA/Gd 416/16 w sprawie ze skargi P. W., E. W., A. M. i G. G. na uchwałę Rady Gminy K. z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie likwidacji Szkoły Podstawowej im. [...] w P. 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania sądowego od P. W., E. W., A. M. i G. G. na rzecz Gminy K.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 30 czerwca 2016 r., III SA/Gd 416/16 stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy K. z [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie likwidacji Szkoły Podstawowej im. [...] w P. i zasądził od Gminy K. na rzecz skarżących P. W., E. W., A. M. i G. G. 300 (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2015, poz. 1515, dalej "u.s.g.") przewiduje możliwość ingerencji w samodzielność gminy w postaci skargi każdego podmiotu na działania organów gminy naruszające jego interes prawny lub uprawnienie. Skarga ta służy każdemu, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone działaniem organów gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej. Legitymację do wniesienia skargi stanowi naruszenie własnego interesu prawnego skarżącego i stąd musi on wykazać, że istnieje związek pomiędzy jego prawnie gwarantowaną sytuacją, a zaskarżoną uchwałą. W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że sprawa dotycząca likwidacji i przekształcenia szkół jest sprawą z zakresu administracji publicznej przez co spełniona jest jedna z przesłanek, określonych w art. 101 ust. 1 u.s.g., warunkująca wniesienie skargi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00