Postanowienie NSA z dnia 7 września 2017 r., sygn. II OSK 1790/17
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz po rozpoznaniu w dniu 7 września 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Gminy Miasta Gdańska i P. M. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 maja 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 2411/16 o odrzuceniu skarg Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, P. M. (Dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku) oraz Rzecznika Praw Obywatelskich na zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2016 r. w sprawie połączenia państwowych instytucji kultury Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz Muzeum Westerplatte i Wojny 1939 i utworzenia państwowej instytucji kultury - Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku postanawia 1. oddalić skargi kasacyjne 2. oddalić wnioski Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o zasądzenie kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia 9 maja 2017 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargi Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, P. M. (Dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku) oraz Rzecznika Praw Obywatelskich na zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2016 r. w sprawie połączenia państwowych instytucji kultury Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz Muzeum Westerplatte i Wojny 1939 i utworzenia państwowej instytucji kultury - Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (Dz. Urz. Min. Kult. i Dziedz. Narod. poz. 54)
W uzasadnieniu powyższego postanowienia Sąd pierwszej instancji wskazał, że postanowieniem z dnia 16 listopada 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wstrzymał wykonanie zaskarżonego zarządzenia, które następnie Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z dnia 24 stycznia 2017 r. sygn. akt II OZ 1432/16 uchylił wskazując, że Sąd pierwszej instancji nie zajął stanowiska co do kwalifikacji prawnej zaskarżonego aktu. Tymczasem badanie przesłanek dopuszczalności wstrzymania wykonania aktu lub czynności musi być poprzedzone badaniem dopuszczalności skargi do sądu administracyjnego. Udzielenie, bowiem ochrony tymczasowej uzależnione jest od ustalenia, że zaskarżony akt lub czynność podlega kontroli sądowej.