Wyrok NSA z dnia 19 października 2017 r., sygn. I GSK 1839/15
W orzecznictwie NSA zarysowała się linia orzekania, z której wynika, że w sytuacji, kiedy skarga kasacyjna zarzuca naruszenie prawa materialnego oraz naruszenie przepisów postępowania, w pierwszej kolejności rozpoznaniu podlega zarzut naruszenia przepisów postępowania. Do kontroli subsumcji danego stanu faktycznego pod zastosowany przepis prawa materialnego można przejść dopiero wówczas, gdy okaże się, że stan faktyczny przyjęty w zaskarżonym wyroku jest prawidłowy albo nie został skutecznie podważony.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Henryk Wach sędzia del. NSA Anna Apollo (spr.) Protokolant Agata Skorupska po rozpoznaniu w dniu 19 października 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 maja 2015 r. sygn. akt V SA/Wa 3522/14 w sprawie ze skargi A. w P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] października 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 25 maja 2015 r sygn.. akt V SA/Wa 3522/14, uwzględniając skargę A. w P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z [..] października 2014 r. nr[...]utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w P. z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...], 29 stycznia 2014 r. w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie oraz zasądził od organu na rzecz skarżącej spółki koszty postępowania sądowego.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
W dniu 5 grudnia 2013 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w P. wpłynął wniosek A. z siedzibą w P., dalej określanego jako skarżąca lub spółka, o zwrot podatku akcyzowego w wysokości 1.025.496,00 zł zapłaconego w związku z nieprzedstawieniem w terminie dwóch miesięcy, licząc od dnia wysyłki ze składu podatkowego, kart 3 administracyjnych dokumentów towarzyszących (ADT) z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci benzenu wysyłanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego z terytorium kraju do odbiorców poza terytorium Unii Europejskiej. Jako podstawę żądania zwrotu podatku Spółka wskazała przepis art. 42 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626, z późn. zm., dalej określanej skrótem u.p.a. z 2008 r. ) oraz § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229, z późn. zm.).