Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 23 czerwca 2017 r., sygn. I GSK 1045/15

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) sędzia del. NSA Anna Apollo Protokolant Nina Pruk po rozpoznaniu w dniu 23 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Michała M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 lutego 2015 r. sygn. akt V SA/Wa 1291/14 w sprawie ze skargi Michała M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Michała M. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie 1.800 (tysiąc osiemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 2 lutego 2015 r. (sygn. akt V SA/Wa 1291/14) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (WSA) oddalił skargę Michała M. (skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie (Dyrektor IC) z [...] marca 2014 r. (nr [...]) w przedmiocie podatku akcyzowego.

WSA orzekał w następującym stanie sprawy.

Skarżący (prowadzący działalność gospodarczą pod firmą M.) nabył 7 maja 2008 r. w Belgii samochód marki Nissan Navara (nr nadwozia [...]) za kwotę 27 931,44 euro. Pojazd ten został następnie przemieszczony na terytorium kraju. Z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego nie deklarowano i nie zapłacono podatku akcyzowego.

Decyzją z [...] października 2013 r. Naczelnik Urzędu Celnego w P. określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości 13 024 zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowego samochodu.

Skarżący złożył odwołanie od tej decyzji.

Decyzją z [...] marca 2014 r. Dyrektor IC utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego. Zdaniem organu odwoławczego, nabyty przez skarżącego pojazd marki Nissan Navara jest samochodem przeznaczonym zasadniczo do przewozu osób, klasyfikowanym do pozycji CN 8703. Świadczy o tym ogólny wygląd i cechy pojazdu ustalone w toku postępowania. W celu ustalenia obiektywnych cech pojazdów marki Nissan model Navara nadanych na etapie produkcji, Dyrektor IC posłużył się elektroniczną wersją katalogu Eurotax Informator Rynkowy Samochody Osobowe - wydawnictwo EurotaxGlass’s Polska Sp. z o.o. - CARWERT, stwierdzając że pojazd ten posiada m.in. nadwozie 4-drzwiowe typu pickup, 5 miejsc siedzących, pasy bezpieczeństwa z napinaczami - przód, ABS, 6 poduszek powietrznych, elektroniczne podnoszenie szyb z przodu i z tyłu, klimatyzację automatyczną 2-strefową, schowki pod drugim rzędem siedzeń, szyby boczne-tylne przyciemniane, uniwersalny system do mocowania ładunku (5 szyn i 4 haki). Z faktury sprzedaży przedmiotowego pojazdu z 10 lipca 2008 r. wynika, że samochód ten posiadała w dacie sprzedaży nadwozie w wersji double cabbine, lakier czarny metalic, klimatyzację, halogeny, 6 poduszek powietrznych, aluminiowe felgi 17’’, zabudowaną przestrzeń bagażową ALPHA, alarm, immobilizer, skórzaną tapicerkę, skrzynię automatyczną. Z zaświadczenia z 11 lipca 2008 r. z badania technicznego przeprowadzonego przez uprawnionego diagnostę dla potrzeb ruchu drogowego wynika, że pojazd posiadał 5 miejsc siedzących i nadwozie typu skrzynia. W wyniku oględzin pojazdu przeprowadzonych 26 kwietnia 2013 r. ustalono, że: 1) pojazd posiadał komfortowe wyposażenie kabiny pasażerskiej (tożsame z tym, które zostało nadane na etapie produkcji), 2) pojazd tworzą dwie oddzielne przestrzenie: zamknięta, oszklona, podwójna kabina do przewozu osób oraz zamknięta powierzchnia do transportu towarów (nakładana przeszklona nadbudowa bagażnika w kolorze nadwozia) wyposażona w wannę z tworzywa sztucznego, 3) auto wyposażone jest w dwie pary przeszklonych drzwi, uchylanych z każdego boku, 4) pojazd w części pasażerskiej posiadał 5 miejsc siedzących, dwa rzędy siedzeń, pasy bezpieczeństwa dla wszystkich osób, skórzaną tapicerkę, zagłówki, elektrycznie regulowane szyby drzwi przednich i tylnych, lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie, podłokietnik z przodu ze schowkiem, radio z odtwarzaczem CD , głośniki w przednich drzwiach i tylnych, układ hamulcowy ABS, klimatyzację, nawiewy z przodu i z tyłu, felgi aluminiowe, automatyczną skrzynię biegów, oświetlenie kabiny pojazdu z przodu i z tyłu, uchwyty boczne dla każdego z pasażerów, 5) długość podłogi powierzchni do transportu towarów wynosiła 148 cm, a długość rozstawu osi pojazdu wynosiła 323 cm. Ponadto ówczesny właściciel pojazdu (Przemysław Pawlicki), przesłuchany w charakterze świadka, zeznał, że nie dokonywał w samochodzie żadnych zmian konstrukcyjnych. W konsekwencji Dyrektor IC uznał, że z tytułu nabycia wewnatrzwspólnotowego przedmiotowego samochodu przeznaczonego zasadniczo do przewozu osób należało zadeklarować i uiścić podatek akcyzowy, stosownie do przepisów ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm., dalej: u.p.a.). Dyrektor IC podkreślił przy tym, że nie kwestionuje zapisów w belgijskim dowodzie rejestracyjnym oraz badaniu technicznym pojazdu, w zakresie wskazanego rodzaju pojazdu. Organ uznał jednak, że homologacja N1 (wskazująca, że jest to pojazd ciężarowy) określona w belgijskim dowodzie rejestracyjnym nie miała wpływu na klasyfikację taryfową pojazdu, dla potrzeb której wiążące są postanowienia dotyczące Nomenklatury Scalonej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00