Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2017 r., sygn. I GSK 838/15

W okresie późniejszym, w orzecznictwie pojawiły się poglądy, że braki w oświadczeniach nie zawsze muszą wykluczać obniżenie stawki podatku akcyzowego. Dotyczyło to oświadczeń posiadających wady nieistotne. Za nieistotne uznawano przy tym braki, które nie uniemożliwiają weryfikację przeznaczenia użycia wyrobu.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek Sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk (spr.) Protokolant Dorota Gaj-Mizerska po rozpoznaniu w dniu 7 kwietnia 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 4 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Ol 694/14 w sprawie ze skargi J. D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z dnia [...] lipca 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. uchyla zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z dnia [...] lipca 2014 r. nr [...], 3. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie na rzecz J. D. 5.547 (pięć tysięcy pięćset czterdzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowoadministracyjnego.

Uzasadnienie

II GSK 838/15

U Z A S A D N I E N I E

Wyrokiem z dnia 4 grudnia 2014 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (dalej: Sąd I instancji), oddalił skargę Janusza D. (dalej: Skarżący), na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z dnia [...] lipca 2014r. (dalej: DIC ), wydanej w przedmiocie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiąc luty 2011r.

Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynikało, że:

Naczelnik Urzędu Celnego w Elblągu (dalej: NUC), po przeprowadzeniu kontroli podatkowej, postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2012r., wszczął z urzędu postępowanie podatkowe, w zakresie podatku akcyzowego za luty 2011r.

W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że Skarżący, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą, Firma Handlowo-Usługowa Janusz D. z siedzibą w K., posiadał koncesję na obrót paliwami, nie posiadał jednak hurtowni i stacji paliw. Działalność w zakresie obrotu paliwami prowadził, kupując paliwa opałowe od dostawcy i bezpośrednio sprzedając odbiorcy. Olej napędowy kupował natomiast tylko do tankowania swoich pojazdów. W kontrolowanym okresie zajmował się głównie sprzedażą hurtową odpadów i złomu oraz handlem węglem.W 2011r. dokonywał sprzedaży oleju opałowego L. dla Spółdzielni Mieszkaniowej w B. Łączna zaewidencjonowana sprzedaż oleju grzewczego L., dokonana w okresie objętym kontrolą, wyniosła 127.950,00 litrów.W trakcie kontroli podatkowej stwierdzono, iż Skarżący w okresie od stycznia do grudnia 2011r. przesyłał do Urzędu Celnego w Elblągu, miesięczne zestawienia oświadczeń wymagane na podstawie art. 89 ust. 14 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U.z 2009r nr 3, poz. 11 ze zm., dalej: u.p.a.). W toku analizy przesłanych zestawień pod kątem spełnienia warunków wynikających z art. 89 ust. 15 u.p.a, kontrolujący nie stwierdzili nieprawidłowości. Nie stwierdzono również rozbieżności, w wyniku porównania miesięcznych zestawień oświadczeń znajdujących się u kontrolowanego, z miesięcznymi zestawieniami oświadczeń przesyłanymi do NUC.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00