Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 października 2017 r., sygn. II FSK 1286/17

Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności ma służyć wyłącznie stwierdzeniu istnienia wad, wymienionych w art. 247 § 1 O.p., a którymi dotknięte były ostateczna decyzja lub postanowienie. Nie jest to postępowanie mające na celu ponowne merytoryczne rozpoznanie sprawy.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska - Nowacka, Sędzia WSA (del.) Bożena Kasprzak (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 5 października 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 18 stycznia 2017 r., sygn. akt I SA/Go 446/16 w sprawie ze skargi J. T. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze z dnia 13 września 2016 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności postanowienia stwierdzającego uchybienie terminu do wniesienia odwołania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 18 stycznia 2017 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę J. T. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze z dnia 13 września 2016 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności postanowienia stwierdzającego uchybienie terminowi do wniesienia odwołania.

Z przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji stanu sprawy wynika, że postanowieniem z dnia 30 września 2015 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Zielonej Górze odmówiło J. T. przywrócenia terminu do wniesienia odwołania. Następnie postanowieniem z dnia 22 października 2015 r. stwierdziło uchybienie terminowi do wniesienia odwołania. W uzasadnieniu wskazało, że decyzja Burmistrza S. z dnia 25 lipca 2015 r. została doręczona stronie w dniu 3 sierpnia 2015 r., zatem termin do wniesienia odwołania upływał z dniem 17 sierpnia 2015 r. Odwołanie zostało wniesione w dniu 20 sierpnia 2015 r., a więc po upływie terminu.

W dniu 16 marca 2016 r. J. T. zwrócił się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze o stwierdzenie nieważności postanowienia z dnia 22 października 2015 r. z uwagi na zaistnienie przesłanki z art. 247 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.), dalej jako "O.p.". Podniósł, że doszło do rażącego naruszenia prawa - art. 228 § 1 pkt 2 w zw. z art. 233 § 1 i § 2 pkt 1 O.p. Powołał się na to, że decyzja Burmistrza S. nie została mu skutecznie doręczona, bowiem podpis złożony na zwrotnym potwierdzeniu odbioru nie był jego podpisem, co potwierdzać miała ekspertyza wykonana przez Centrum Ekspertyz Grafologicznych w Z.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00