Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 22 marca 2017 r., sygn. I FSK 1180/15
Samo parkowanie służbowego samochodu poza firmowym parkingiem nie świadczy o tym, że auto jest wykorzystywane do celów prywatnych.
Gazeta Prawna nr 58/2017
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ryszard Pęk, Sędzia NSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Małgorzata Fita, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (dawniej: Ministra Finansów) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 20 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Kr 1834/14 w sprawie ze skargi C. S. Sp. z o. o. w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz C. S. Sp. z o. o. w K. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Przedmiot skargi kasacyjnej
Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 20 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 1834/14. Wyrokiem tym Sąd, po rozpoznaniu skargi C. sp. z o.o. w K. (dalej: Spółka lub Skarżąca) uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).
2. Relacja ze stanu sprawy przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji
2.1. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz pismach uzupełniających wniosek Spółka wskazała, że: - w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dystrybuuje ulotki, gazetki handlowe, materiały reklamowe, na zlecenie sklepów, sieci sklepów, super/hipermarketów; - dystrybucja ma miejsce na terenie całej Polski, w dni robocze oraz w weekendy; - kontrahenci, którzy zlecają usługi, skrupulatnie kontrolują ją z wywiązywania się z powierzonych zadań; - bez względu na to, czy dystrybucję wykonuje we własnym zakresie, czy zleca ją podwykonawcom, wdrożyła i realizuje własne, stałe metody kontroli i nadzoru nad tym procesem; - w tym zakresie zarówno wobec swoich pracowników, jak i współpracowników oraz podwykonawców przeprowadza kontrole, które mają na celu zweryfikowanie, czy w danym mieście, na danej ulicy, rzeczywiście materiały reklamowe zostały prawidłowo rozdystrybuowane lub są właściwie dystrybuowane; - zdarza się, że w wyniku kontroli zachodzi konieczność poprawienia lub dokończenia dystrybucji; - niektórym swoim pracownikom lub współpracownikom wykonującym funkcje kontrolne, nadzorcze i naprawcze przekazuje pojazdy samochodowe; - planuje wprowadzenie obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu tych samochodów, a niezależnie od tego wprowadzi regulamin określający zasady korzystania z nich; - specyfika prowadzonej działalności, wymagająca szybkiej reakcji na możliwe nieprawidłowości, jak i wypełnienie obowiązków o charakterze kontrolno-nadzorczym, powoduje, że w regulaminie zawarty będzie obowiązek parkowania samochodów w rejonie miejsca zamieszkania użytkownika (pod domem, blokiem, w garażu); - w regulaminie będzie również wprost zapisane, że wszelkie inne przypadki korzystania z samochodu poza wykorzystaniem do celów służbowych są zabronione; - stwierdzone użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą wiązałoby się przede wszystkim z odpowiedzialnością finansową (kary), rozwiązaniem umowy z użytkownikiem, nałożeniem kar wynikających z Kodeksu pracy w stosunku do pracowników; - wyznaczona przez nią osoba będzie cyklicznie, np. raz w miesiącu weryfikować sporządzane przez użytkowników samochodów ewidencje przebiegu pojazdu w zestawieniu z fakturami za paliwo, wskazaniami licznika oraz zleceniami na dystrybucję i kolportaż materiałów reklamowych; - ponadto, będą dokonywane kontrole używania samochodów w trakcie wykonywania zadań służbowych (kontrole w czasie rzeczywistym).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right