Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2016 r., sygn. I OSK 1553/16

Przez sprzeczność uchwały z prawem należy rozumieć jej niezgodność z aktami prawa powszechnie obowiązującego, a więc z Konstytucją, ustawami, aktami wykonawczymi oraz powszechnie obowiązującymi aktami prawa miejscowego.

Teza od Redakcji

 

7 grudnia 2016 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Jolanta Sikorska Sędzia del. WSA Sławomir Antoniuk Protokolant: starszy inspektor sądowy Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 7 grudnia 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 10 marca 2016 r. sygn. akt II SA/Gl 48/16 w sprawie ze skargi Gminy R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie pozbawienia kategorii drogi gminnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Wojewody Ś. na rzecz Gminy R. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 10 marca 2016 r. sygn. akt II SA/Gl 48/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uwzględnił skargę Gminy R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] listopada 2015 r., który działając na podstawie art. 91 ust. 1 u.s.g. stwierdził nieważność uchwały Nr XHI/76/2015 Rady Gminy Rajcza z dnia 2 października 2015 r. w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej na odcinku od Granicy Państwa do granicy administracyjnej z Gminą Milówka Lalikach w całości, jako niezgodnej z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 2013 r. o zmianie ustawy z drogach publicznych (Dz. U. z 2015, poz. 870, dalej: ustawa). W uzasadnieniu tego aktu wskazano, iż stosownie do unormowania zawartego w art. 2 ust 1 ustawy "rada gminy, w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, może, w drodze uchwały, pozbawić kategorii drogi gminnej odcinek drogi, który został zaliczony do kategorii drogi gminnej na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym ". Odcinek tej drogi, w myśl art. 2 ust. 2 ustawy, zostaje zaliczony z mocy prawa do kategorii drogi wojewódzkiej. Przepis ten ma charakter epizodyczny i stanowi lex specialis w stosunku do przepisów ustawy o drogach publicznych. Wskazany termin 90 -dniowy jest nieprzekraczalny, tym samym jego upływ uniemożliwia radzie gminy pozbawienie drogi określonej kategorii. Ponadto, zdaniem organu nadzoru, jest to termin graniczny, w ciągu którego powinno nastąpić pozbawienie drogi gminnej kategorii, a nie w ciągu którego rada gminy winna podjąć uchwałę. Podjęcie uchwały jest tylko jednym z elementów procedury zmierzającej do pozbawienia drogi gminnej kategorii. Zdaniem Wojewody, należy wyraźnie rozróżnić moment podjęcia uchwały od momentu jej wejścia w życie i uzyskania mocy obowiązującej. Skutek prawny, jakim jest pozbawienie drogi gminnej kategorii następuje bowiem dopiero z chwilą wejścia uchwały w życie. Uchwały normujące przedmiotową materię stanowią akty prawa miejscowego w rozumieniu art. 40 ust. 1 u.s.g. Warunkiem wejścia w życie aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszenie, przy czym zasady ogłaszania aktów normatywnych reguluje ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2015r., poz. 1484). Z kolei, jak wynika z art. 4 ust. 1 tej ustawy, "akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dzienniku urzędowym wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00