Wyrok NSA z dnia 14 października 2016 r., sygn. I OSK 1800/16
Podmiot publiczny wykonując powierzone mu zadania publiczne niejednokrotnie posługuje się podmiotami wewnętrznymi lub zewnętrznymi, które przygotowują różnego rodzaju dokumenty, opinie lub inne materiały stanowiące podstawę do podjęcia decyzji administracyjnej lub innego rozstrzygnięcia (np. o dochodzeniu odszkodowania, o wypłacie lub odmowie wypłaty odszkodowania ze środków publicznych). Stąd też przyjąć należy, że informacją publiczną jest nie tylko akt lub czynność kończąca określone postępowanie organu, ale także dokumenty wytworzone przy okazji załatwiania sprawy, pod warunkiem, że dokumenty te są wyrazem wykonywania przez organ władzy publicznej w ramach jego kompetencji.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk /spr./ Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska Sędzia del. WSA Ewa Kwiecińska po rozpoznaniu w dniu 14 października 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Starosty Tomaszowskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 10 maja 2016 roku, sygn. akt II SAB/Łd 52/16 w sprawie ze skargi K.G. na bezczynność Starosty Tomaszowskiego w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 10 maja 2016 r. sygn. akt II SAB/Łd 52/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, po rozpoznaniu skargi K.G. na bezczynność Starosty Tomaszowskiego w przedmiocie udzielenie informacji publicznej, zobowiązał organ do rozpoznania wniosku skarżącego z dnia 28 grudnia 2015 r. w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się wyroku oraz stwierdził, że bezczynność organu miała miejsce bez rażącego naruszenia prawa, a także oddalił skargę w pozostałym zakresie.
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji wskazał, że K.G. w skardze domagał się zobowiązania Starosty Tomaszowskiego do udzielenia żądanej informacji publicznej (pkt 1), orzeczenia czy bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce z rażącym naruszeniem prawa (pkt 2), przyznania na rzecz skarżącego sumy pieniężnej w wysokości połowy maksymalnej kwoty określonej w art. 154 § 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm., dalej p.p.s.a.) (pkt 3). Skarżący pismem z dnia 28 grudnia 2015 r. zwróciła się z wnioskiem do Starosty Tomaszowskiego o udostępnienie wszystkich opinii, ocen i ekspertyz dotyczących prowadzenia robót inwestycyjnych i remontowych w budynkach stanowiących własność Powiatu Tomaszowskiego, wykonanych w 2014 r. i 2015 r. na zlecenie Starostwa przez mgr inż. D.R. W odpowiedzi, pismem z dnia 18 stycznia 2016 r., Starosta poinformował go, że zakres informacji, o które skarżący wnioskuje, nie mieści się w pojęciu "informacji publicznej" w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm., dalej: u.d.i.p.) i pozostawił jego wniosek bez rozpoznania.