Wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2016 r., sygn. I OSK 2751/14
Wadliwość uzasadnienia wyroku może stanowić przedmiot skutecznego zarzutu kasacyjnego, w sytuacji, gdy sporządzone jest ono w taki sposób, że uniemożliwia kontrolę instancyjną zaskarżonego wyroku, bądź czyni ją wyłącznie iluzoryczną. Funkcja uzasadnienia wyroku wyraża się w tym, że jego adresatem, oprócz stron, jest także Naczelny Sąd Administracyjny. Tworzy to więc po stronie wojewódzkiego sądu administracyjnego obowiązek wyjaśnienia motywów podjętego rozstrzygnięcia w taki sposób, który umożliwi przeprowadzenie kontroli instancyjnej zaskarżonego orzeczenia, w sytuacji, gdy strona postępowania żąda, poprzez wniesienie skargi kasacyjnej, jego kontroli.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys Sędziowie: Sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędzia del. WSA Sławomir Antoniuk (spr.) Protokolant: st. asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 7 kwietnia 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. L. (L.) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 czerwca 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 2350/13 w sprawie ze skargi R. L. (L.) na orzeczenie Okręgowej Komisji Lekarskiej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Warszawie z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie zdolności do służby w Policji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 5 czerwca 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 2350/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę R. L. na orzeczenie Okręgowej Komisji Lekarskiej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Warszawie (dalej jako Okręgowa Komisja Lekarska MSW) z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie zdolności do służby w Policji.
W uzasadnieniu powyższego orzeczenia Sąd I instancji wskazał, że Okręgowa Komisja Lekarska MSW orzeczeniem z dnia [...] października 2013 r., po rozpatrzeniu odwołania R. L. od orzeczenia Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej MSW w B. z dnia [...] czerwca 2013 r. nr [...], stwierdziła u funkcjonariusza zespół uzależnienia od alkoholu, całkowitą niezdolność do służby w Policji. Jednocześnie Komisja uznała, że nie istnieje związek schorzenia ze służbą. Zaliczając R. L. do trzeciej grupy inwalidzkiej organ stwierdził, że inwalidztwo nie pozostaje w związku ze służbą, gdyż schorzenie będące podstawą inwalidztwa nie spełnia kryteriów załącznika nr 1 i 2 do rozporządzenia MSWiA z dnia 13 października 2005 r. (Dz. U. Nr 210, poz. 1753) i do rozporządzenia MSWiA z dnia 29 września 2005 r. (Dz. U. Nr 206, poz. 1723).