Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2016 r., sygn. II OSK 2561/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant starszy inspektor sądowy Wioletta Lasota po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 września 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 2189/12 w sprawie ze skargi A. z siedzibą w G. na decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzenie do rowu melioracyjnego oczyszczonych ścieków oddalono skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 11 września 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. z siedzibą w G. (dalej jako "skarżące Stowarzyszenie") na decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie z [...] czerwca 2012 r. w przedmiocie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzanie do rowu melioracyjnego oczyszczonych ścieków.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że Starosta Grodziski decyzją z [...] lipca 2010 r. udzielił Gminie Żabia Wola pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzanie do rowu melioracyjnego M-30 oczyszczonych ścieków z oczyszczalni gminnej w Żabiej Woli.
Odwołania od tej decyzji wnieśli skarżące Stowarzyszenie oraz K.M.
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie decyzją z [...] czerwca 2012 r. uchylił decyzję organu I instancji w części, orzekając w tym zakresie w sposób szczegółowo opisany w osnowie decyzji, a w pozostałej części organ odwoławczy utrzymał decyzję z [...] lipca 2010 r. w mocy.
Organ odwoławczy wskazał, że w wyniku analizy dokumentacji załączonej do wniosku, pozostałych dokumentów zebranych w toku postępowania Starosty Grodziskiego, wniesionych odwołań i po przeprowadzeniu w dniu 23 lutego 2012 r. rozprawy administracyjnej z udziałem wszystkich zainteresowanych stron, stwierdził, że zaskarżona decyzja zawiera błędy i uchybienia, ale jej rozstrzygnięcie jest zgodne obowiązującymi normami prawnymi wynikającymi z ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 145 ze zm. - dalej jako "Prawo wodne") oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lud do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych (Dz.U. Nr 137, poz. 984 ze zm.). W ocenie organu odwoławczego, należało jedynie ustalić w sposób jednoznaczny warunki odprowadzania oczyszczonych ścieków oraz nałożyć na inwestora obowiązki istotne dla pracy oczyszczalni oraz dla społeczności lokalnej - pod kątem ograniczenia do niezbędnego minimum (wynikającego z norm ustalonych przepisami prawa) wpływu funkcjonowania oczyszczalni na środowisko.